بحران سودان: در میان آتش‌بس ناآرام، کشورهای خارجی برای تخلیه کشورهای خود رقابت می‌کنند

توسط رویترزدرگیری‌ها در سودان یک شبه پس از آن که ارتش و یک نیروی شبه‌نظامی رقیب با آتش‌بس 72 ساعته موافقت کردند، کاهش یافت، اما یک شاهد گفت که صدای تیراندازی در روز سه‌شنبه شنیده می‌شود، در حالی که کشورهای عربی، آسیایی و غربی در حال رقابت برای بیرون کشیدن شهروندان خود از این کشور بودند.

نیروهای مسلح سودان (SAF) اعلام کردند که ایالات متحده و عربستان سعودی میانجی‌گری آتش‌بس بودند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ابتدا این توافق را اعلام کرد و گفت که این توافق پس از دو روز مذاکرات فشرده انجام شد. دو طرف به چندین قرارداد آتش بس موقت قبلی پایبند نبوده اند.

جنگ قدرت بین SAF و گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در 15 آوریل آغاز شد و حداقل 427 نفر را کشت، بیمارستان‌ها و سایر خدمات را از کار انداخت و مناطق مسکونی را به مناطق جنگی تبدیل کرد.

بلینکن در بیانیه ای گفت: «در این دوره، ایالات متحده از نیروهای SAF و RSF می خواهد که فورا و به طور کامل آتش بس را حفظ کنند».

یکی از شاهدان رویترز گفت که پس از مدتی آرامش نسبی در طول شب، گهگاه صدای تیراندازی را در شهر اومدورمان در مجاورت پایتخت شنیده است.

دولت بریتانیا تخلیه گسترده اتباع خود را در پروازهای نظامی از فرودگاهی در شمال خارطوم آغاز کرد که برای کسانی که پاسپورت بریتانیایی دارند باز است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر گفت: «ما شروع به تماس مستقیم با اتباع و ارائه مسیرهایی برای خروج از کشور کرده‌ایم.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه گفت که تمام ژاپنی هایی که می خواستند سودان را ترک کنند، تخلیه شده اند.

وزیر خارجه سوئیس روز سه‌شنبه گفت که برن فرصت‌ها را برای بیرون‌کشی شهروندان باقی‌مانده خود زیر نظر دارد، اما گفت که در بیرون آوردن افراد دارای تابعیت دوگانه – اکثریت سوئیسی‌های باقی‌مانده در این کشور، با مشکل مواجه است.

سوئیس در حال حاضر سفارت خود را بسته و کارکنان و خانواده های آنها را تخلیه کرده است و آنها صبح سه شنبه به برن رسیدند.

خبرنگار رویترز گفت، پیش از اعلام آتش بس عصر، حملات هوایی و درگیری های زمینی اومدورمان، یکی از سه شهر مجاور در منطقه پایتخت را لرزاند و همچنین درگیری هایی در پایتخت خارطوم رخ داد.

دود تاریک آسمان نزدیک فرودگاه بین المللی در مرکز خارطوم، نزدیک مقر ارتش را فرا گرفت و رگبارهای آتش توپخانه اطراف را به لرزه درآورد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که خشونت در کشوری که در کنار دریای سرخ، شاخ آفریقا و مناطق ساحل قرار دارد، “خطر یک آتش سوزی فاجعه بار را در پی دارد… که می تواند کل منطقه و فراتر از آن را در برگیرد.”

ده‌ها هزار نفر از جمله سودانی‌ها و شهروندان کشورهای همسایه با وجود بی‌ثباتی و شرایط دشوار زندگی در چند روز گذشته به مصر، چاد و سودان جنوبی گریخته‌اند. دولت های خارجی تلاش کرده اند تا اتباع خود را به امنیت بیاورند.