بحران سودان: نیروهای رقیب آتش بس را نقض کردند، هند نزدیک به 2400 شهروند را نجات داد | 5 امتیاز

توسط میز جهانی هند امروز: درگیری بین جناح های رقیب در سودان با شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی و مشاهده دود سیاه در پایتخت خارطوم و دیگر نقاط این کشور آفریقایی هیچ نشانه ای از کاهش نشان نداد. در میان درگیری‌ها، چندین کشور از جمله هند با زمان مسابقه می‌دهند و شهروندان خود را از این کشور نزاع‌زده تخلیه می‌کنند.

تمدید سه روزه توافق آتش‌بس زمانی که نیروهای متخاصم – ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) با یکدیگر سرزنش کردند به خاطر یک هواپیمای تخلیه ترکیه که هنگام تلاش برای فرود به سمت آن شلیک شد، دود شد. در پایگاه هوایی وادی سیدنا، واقع در 20 کیلومتری شمال خارطوم.

هر دو جناح رقیب که زمانی متحدانی بودند که نقش مهمی در سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در کودتای 2019 داشتند، اکنون از 15 آوریل برای کنترل سودان می جنگند. این درگیری ها به منطقه دارفور غربی نیز کشیده شده است، جایی که تعداد زیادی از مردم سودان را در دست دارند. مردم در خشونت جان خود را از دست داده اند.

همچنین بخوانید | نقشه برداری از بحران سودان از طریق تصاویر ماهواره ای

رهبر نیروهای مسلح سودان، عبدالفتاح البرهان، و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، محمد حمدان داگالو، اکنون در دو طرف مخالف یک خصومت خشونت آمیز بر سر بازگرداندن حکومت غیرنظامی قرار گرفته اند. در حالی که نیروهای مسلح وفادار به دو ژنرال رقیب برای کنترل با هم رقابت می کنند، تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است و نگرانی بین المللی در حال افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون 512 نفر در پی این درگیری ها کشته و بیش از 4000 نفر زخمی شده اند.

در اینجا پنج آخرین تحولی که تاکنون در سودان رخ داده است، آمده است:

  • به گفته آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، دولت هند تاکنون نزدیک به 2400 شهروند خود را تحت عملیات کاوری تخلیه کرده است. INS Sumedha بندر سودان را با 300 مسافر به مقصد جده ترک کرد. باغچی روز جمعه گفت که این سیزدهمین دسته از هندی‌هایی است که تحت این طرح تخلیه می‌شوند.

    سرخپوستان تخلیه شده وحشتی را که در سودان با آن روبرو شده بودند بازگو کردند، یکی از آنها گفت که “مثل بستر مرگ است” در حالی که دیگری احساسات مشابهی را تکرار کرد و گفت “از قبر بازگشته اند” و خوش شانس هستند که زنده هستند.

  • با وجود توافق نیروهای رقیب با توافق آتش بس، درگیری ها برای هفته ها ادامه داشت، اما چندین بار آن را نقض کردند. سازمان ملل متحد گفت که مشاهده نقض مکرر آتش بس «ناامیدکننده» است، حتی در حالی که مردم برای تامین غذا، سوخت و سایر امکانات اولیه دست و پنجه نرم می کنند.

    این برای سازمان ملل ناامیدکننده است، اما برای مردم سودان، برای مردمی که می‌خواهند بیرون بروند و غذا بیاورند، برای مردمی که تلاش می‌کنند فرار کنند، برای مردمی که تلاش می‌کنند کمک‌های بشردوستانه دریافت کنند و برای ملت ما ویرانگر و غم انگیز است. به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: همکارانی که در تلاش برای رساندن این کمک‌های بشردوستانه هستند.

  • جنگ به غرب دارفور کشیده شده است، منطقه ای که شاهد نسل کشی و جنایات جنگی در رژیم عمر البشیر در دهه 2000 بود. در الجینه، پایتخت دارفور غربی، یک بیمارستان در جریان درگیری های دو روز گذشته در آنجا غارت شد.

  • غیرنظامیان محلی به فرار از خارطوم و از جاهای دیگر ادامه می دهند و راه های ناامیدانه ای برای فرار از سودان درگیر درگیری پیدا می کنند. به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، بیش از 14000 نفر وارد کشور همسایه سودان جنوبی شدند که در سال 2011 پس از دهه ها جنگ داخلی از سودان استقلال یافت.

    نیروی هوایی هند (IAF) با موفقیت 121 پرسنل را از یک فرودگاه کوچک در پایگاه هوایی وادی سیدنا نجات داد. مسافرانی که شامل یک زن باردار بود، هیچ وسیله ای برای رسیدن به بندر سودان نداشتند. فرودگاه فاقد چراغ فرود بود و خدمه IAF مجبور بود با استفاده از عینک دید در شب یک رویکرد تاکتیکی را برای نجات پرسنل انجام دهد.

    سفارت هند در سودان به هندی‌های سرگردان کمک می‌کند، از جمله تسهیل خروج احتمالی آن‌ها از خارطوم برای رسیدن به بندر سودان زمانی که وضعیت امنیتی امکان حرکت امن را فراهم می‌کند.

  • چندین شهروند سودانی به سی ان ان گفتند که نمی توانند از کشور درگیر درگیری فرار کنند زیرا گذرنامه هایشان در سفارتخانه های غرب تخلیه شده نگهداری می شود.

    کارکنان دیپلماتیک از سه نمایندگی غربی – هلند، ایتالیا و سوئد – نتوانستند اسناد مسافرتی متعلق به اتباع سودانی را در بحبوحه درگیری‌های خشونت‌آمیز و وضعیت کنونی کشور ارائه دهند.

    (با ورودی های خبرگزاری ها)