“بزدلانه، پوشاندن”: چگونه یک تحقیق کووید و چت های واتس اپ بوریس جانسون باعث شد تا ریشی سوناک اصلاح شود

توسط میز جهانی هند امروز: ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، به دلیل تحقیقات عمومی در مورد مدیریت دولت در مورد همه گیری کووید-19، با اتهامات پنهان کاری و انسداد پرواز، خود را در میانه یک درگیری آتشین قرار داده است.

تحقیقات کووید-19 بریتانیا که در سال 2021 راه اندازی شد و توسط یک قاضی سابق اداره می شد، اخیراً از دولت محافظه کار خواسته است که پیام های واتس اپ و خاطرات بیماری همه گیر نخست وزیر سابق بوریس جانسون را تحویل دهد. ریشی سوناک در طول همه گیری، وزیر خزانه داری بود.

دولت Sunak روز پنجشنبه اعلام کرد که پیام‌های داخلی واتس‌اپ را تحویل نمی‌دهد و در تلاش برای محافظت از مطالب، اقدام قانونی علیه تحقیقات Covid آغاز کرد.

به گزارش ایندیپندنت، دفتر کابینه در نامه‌ای به تحقیق گفت که به دنبال بررسی قضایی درخواست برای انتشار پیام‌ها و نوت‌بوک‌های واتس‌اپ نخست‌وزیر سابق خواهد بود.

در این نامه آمده است که درخواست این تحقیق به منزله “دخالت بی دلیل” به سایر جنبه های کار دولتی و همچنین “انتظارات حفظ حریم خصوصی” است.

این سازمان همچنین گفت که این تحقیق فراتر از وظایف خود است و پیام‌های واتس‌اپ و سایر سوابق مورد درخواست «به طور واضح بی‌ربط» هستند.

با توجه به چالش قانونی دفتر کابینه در قبال تحقیقات کووید، سوناک توسط حزب کارگر و لیبرال دموکرات مخالف به “سرپوش گذاری” و تلاش “بزدلانه” برای ممانعت از تحقیقات متهم شد.

به نقل از رویترز، آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر گفت: «این آخرین تاکتیک‌های دود و آینه تنها به تضعیف تحقیقات کووید کمک می‌کند. مردم مستحق پاسخ هستند».

دیزی کوپر، معاون رهبر حزب لیبرال دموکرات، نماینده پارلمان گفت: «این تلاش بزدلانه برای جلوگیری از یک تحقیق عمومی حیاتی، ضربه ای به دندان خانواده های داغدار است که مدت زیادی منتظر پاسخ بوده اند.»

سوناک تاکید کرد که دولت به موضع خود اطمینان دارد.

سوناک در حاشیه اجلاس سران در مولداوی به خبرنگاران گفت: «ما مدت‌ها با تحقیق همکاری کرده‌ایم و آموختن درس‌های این همه‌گیری بسیار مهم است.

در همین حال، الی نیکلسون، کارمند ارشد دولتی، در بیانیه‌ای به این تحقیق فاش کرد که پیام‌های واتس‌اپ که توسط بوریس جانسون به دفتر کابینه ارسال شده است، فقط از می 2021 به بعد است.

سخنگوی جانسون، با این حال، گفت که او “مطمقاً هیچ مخالفتی با ارائه محتوای تلفنی به تحقیق ندارد”.

جانسون در نامه خود به تحقیق در عصر پنجشنبه پس از آغاز مراحل قانونی، گفت که “بیش از خوشحالی” است که پیام ها و نوت بوک های واتساپ ویرایش نشده خود را مستقیماً به پنل تحویل می دهد.

سخنگوی جانسون افزود: “او به دفتر کابینه نامه نوشته است که آیا می توان پشتیبانی امنیتی و فنی ارائه کرد تا محتوا بدون به خطر انداختن امنیت بازیابی شود.”

واتس اپ روشی مطلوب برای گفتگوی سیاستمداران، مقامات و روزنامه نگاران بریتانیایی است. لحن اغلب صریح یا گاه به گاه، و بالقوه شرم آور است. دولت نگران این است که مکالمات کامل و ویرایش نشده جانسون چه چیزی ممکن است فاش کند و چگونه ممکن است بر شانس حزب محافظه کار برای حضور در انتخابات ملی سال آینده تأثیر بگذارد.