به عنوان دوستان با هند تعامل خواهد کرد: گزارش سفیر ایالات متحده در مناقشه بر سر آزادی مذهبی

نوشته گیتا موهان: اریک گارستی، سفیر ایالات متحده در هند، در گفتگوی اختصاصی با India Today، قبل از اولین سفر دولتی نخست وزیر نارندرا مودی به آمریکا، تأیید کرد که در کشورش بر سر معامله ساخت 98 کیلو نیوتنی رانش GE-414 اتفاق نظر وجود دارد. موتورها در هند با همکاری سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) و یک نهاد دفاعی خصوصی منتخب.

سفیر گارستی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه موتورهای جت GE-414 قابل تحویل هستند، اما آیا کنگره ایالات متحده سیگنال سبز را می دهد، گفت: “کاملا. در کشوری که در آن اغلب بر سر مسائل زیادی اختلاف نظر داریم، این چیز بزرگ ما را متحد می کند. مجلس نمایندگان، سنا، جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و رئیس‌جمهور درباره اینکه هند یک دوست نزدیک و نزدیک‌تر است، متحد هستند.

موتور GE-414 INS6 مخصوص هند، LCA (هواپیمای رزمی سبک) Mark II را تامین می کند. در گزارشی آمده است که این هواپیما توسط آژانس توسعه هوانوردی (ADA) در اوایل سال آینده راه اندازی می شود و تا پایان سال 2024 به آسمان می رود، و هواپیمای رزمی پیشرفته متوسط ​​​​دو موتور که در حال توسعه نیست.

گارستی گفت: “دموکراسی سخت است. در هر کشوری سخت است، اما بسیار بهتر از جایگزین است. هند بزرگترین و ایالات متحده قدیمی ترین دموکراسی است. ما از یک مکان فروتنی شریک هستیم. اختلافات را حل کنید و به جلو حرکت کنید.” در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در جبهه سیاست خارجی موانعی وجود داشته باشد؟

همچنین بخوانید | بایدن از محبوبیت نخست وزیر مودی در ایالات متحده می گوید: «باید امضای شما را بگیرم».

اریک گارستی، سفیر اریک گارستی، قبل از به عهده گرفتن مأموریت دهلی نو، در جریان استماع تاییدیه خود، به کمیته روابط خارجی سنا در دسامبر 2021 گفت که حقوق بشر و تبعیض هایی مانند قانون اصلاح شهروندی (CAA) را به عنوان “هسته” مطرح خواهد کرد. بخشی از نامزدی او و نه به عنوان یک تعهد.

او گفت: «این یک خیابان دو طرفه است، اما من قصد دارم مستقیماً با جامعه مدنی درگیر شوم. “گروه هایی وجود دارند که فعالانه برای حقوق بشر مردم در زمین در هند مبارزه می کنند و از من درگیر خواهند شد.”

ردیف گزارش آزادی مذهبی ایالات متحده

هنگامی که در مورد گزارش کشور USCIRF در مورد هند که تصویر بسیار بدی از سوابق حقوق بشر هند ترسیم می کند و دهلی نو این گزارش را به عنوان “انگیزه” و “غرض دارانه” رد کرده است، از نماینده ایالات متحده پرسیده شد، “این گزارش من نیست، بلکه گزارش من نیست. یک کمیسیون مستقل است و فقط حقایقی را که اتفاق افتاده فهرست می کند. ما به تعامل با آنها ادامه خواهیم داد، اما به عنوان دوستان تعامل خواهیم کرد.»

همچنین بخوانید | ناقص، با انگیزه، مغرضانه: دولت گزارش آزادی مذهبی ایالات متحده را که هند را به دلیل “حمله” به اقلیت ها مورد انتقاد قرار داده بود، رد کرد.

وی افزود: «ما به عنوان دوستان به تعامل ادامه خواهیم داد. ما جرایم ناشی از نفرت داریم، نفرت مذهبی… این به چیزهایی نیست که اتفاق می‌افتد، مهم این است که چگونه به آنها واکنش نشان می‌دهیم. دموکراسی ها در مورد اینکه مردم چگونه باید تعلق داشته باشند، بحث های بالغی دارند. این گزارش مستقل هر ساله در مورد حوادث و آموخته ها منتشر می شود.

نگرانی در مورد چین

سفیر گارستی در مورد نگرانی‌ها در مورد چین و تجاوزات فزاینده چین گفت: «این در مورد یافتن یک دشمن مشترک نیست، بلکه در مورد یافتن یک هدف مشترک است. هرگز بیش از حد به یک مکان وابسته نباشید. ما دوست داریم از چین برای داشتن یک موضع مسالمت آمیز و روابط بهتر استقبال کنیم، همانطور که مطمئن هستم هند این کار را خواهد کرد. اما روابط ما به شخص ثالث وابسته نیست. ما با دوستی متحد شده ایم.»

ایالات متحده سیاست جدیدی را برای محدود کردن ویزای ایالات متحده برای کسانی که روند انتخابات دموکراتیک در بنگلادش را تضعیف می کنند، به عنوان حمله مستقیم به دولت شیخ حسینه اعلام کرد.

نماینده آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد سناریویی که در آن دولت حسینه سرنگون می شود و BNP به قدرت می رسد، می تواند بنگلادش را به دامان چین بازگرداند و نگرانی های امنیتی هند را در ایالت های شمال شرقی افزایش دهد، گفت: “آمریکا نگران این موضوع نیست. فقط روابط خوبی با هند دارد، اما هند در منطقه و در سطح جهانی احساس امنیت می کند. هند و اقیانوسیه درباره نحوه پیوند ما با هم است. Quad یک مثال است. چه در بنگلادش باشد، چه چین، چه کسانی که به اقیانوس هند علاقه مند هستند و رهبری هند را می بینند، گاهی اوقات ما در جبهه رهبری خواهیم کرد، گاهی در کنار هم.»

رابطه هند و آمریکا

او گفت: «ما همچنین به همتایان هندی خود گفته‌ایم که شما در آنجا رهبری می‌کنید، ما آماده‌ایم دنبال کنیم. روابط ما عمیق‌تر شده است که واقعاً به دوستی و تفاهم و همچنین احترام به یکدیگر مربوط می‌شود.»

همچنین بخوانید | چگونه معامله جت جنگنده نیروی دریایی هند با سفر مودی به آمریکا و فرانسه وارد مرحله مهمی می شود

در مورد اولین سفر دولتی نخست وزیر هند، سفیر اریک گارستی گفت که این سفر منعکس کننده “صمیمیت مردم” و نه فقط رهبران خواهد بود.

این پیوندهای طبیعی است که ما داریم که واقعاً طی چند دهه اخیر توسعه یافته است. مردم ما را به هم نزدیک تر می کند و اکنون دولت های ما در همه چیز از دفاع و مشارکت استراتژیک گرفته تا اقتصاد و مردم ما به یکدیگر نزدیک تر شده اند. و من برای محافظت از این طرح کار خواهم کرد.

نخست وزیر مودی در روزهای 21 تا 24 ژوئن از نیویورک در سفری به ایالات متحده خواهد بود و در جشن های روز جهانی یوگا در مقر سازمان ملل شرکت خواهد کرد و پس از آن از واشنگتن دی سی بازدید خواهد کرد.