جایشانکار با لاوروف همتای روس خود در آفریقای جنوبی ملاقات کرد

توسط Press Trust of India: وزیر امور خارجه اس جایشانکار روز پنجشنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود در آفریقای جنوبی دیدار و در مورد مسائل مربوط به منافع دوجانبه و جهانی گفتگو کرد.

جیشانکار که برای شرکت در کنفرانس پنج کشوری بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) به اینجا آمده است، در حاشیه نشست وزرای خارجه بریکس با لاوروف گفتگو کرد.

جیشانکار در توییتی گفت: “خوشحالم که امروز صبح در حاشیه بریکس FMM با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کیپ تاون دیدار کردم. گفتگوهای ما موضوعات دوجانبه، برجام، جی 20 و سازمان همکاری شانگهای را شامل می شد.”

هند اجلاس های سازمان همکاری شانگهای (SCO) و G-20 را به ترتیب در ماه های جولای و سپتامبر برگزار خواهد کرد.

در چند ماه گذشته، با وجود افزایش نارضایتی غرب از خرید نفت خام با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، هند به یکی از واردکنندگان اصلی نفت خام با تخفیف از روسیه تبدیل شده است.

تعامل اقتصادی هند با روسیه در یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته است که عمدتاً به دلیل خرید نفت روسیه با تخفیف است.

هند هنوز تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و برای حل مناقشه از طریق گفتگو و دیپلماسی فشار آورده است.

جیشانکار روز چهارشنبه گفت که این هنوز “روزهای اولیه” برای حل مناقشه بین اوکراین و روسیه است زیرا در حال حاضر تمرکز بر مشکلاتی مانند کریدور غلات، مسائل هسته ای و موضوعات مربوط به تبادل اسیران جنگی است.

جیشانکار در مصاحبه با DD India خاطرنشان کرد که نخست وزیر نارندرا مودی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرده است.

(برزيل، روسيه، هند، چين، آفريقاي جنوبي) پنج كشور از بزرگترين كشورهاي در حال توسعه جهان را كه 41 درصد از جمعيت جهان، 24 درصد توليد ناخالص داخلي جهان و 16 درصد تجارت جهاني را تشكيل مي دهند، گرد هم مي آورد.

همچنین قرار است جایشانکار با دیگر همتایان خود در بریکس دیدارهای دوجانبه داشته باشد.