خشونت پاکستان: ردیابی تأسیسات دفاعی که توسط معترضان هدف قرار گرفتند

توسط بیدیشا سها، دیپتی یاداو:

در حالی که شورش ها و آتش سوزی ها مانند آتش سوزی در مناطق مختلف پاکستان تشدید شده است، معترضان اکنون به داخل مناطق بسیار محدود از جمله تأسیسات دفاعی نفوذ کرده اند.

تیم تحقیقاتی India Today’s OSINT مناطق اعتراضی را با استفاده از تصاویر Google Earth که در اعتراضات اخیر مورد حمله قرار گرفتند، مکان یابی می کند.

خصومت بین حزب تحریک انصاف عمران خان (PTI) و ارتش پاکستان باعث می شود معترضان تحریک انصاف عمدا زیرساخت های نظامی را در سراسر پاکستان هدف قرار دهند.

از مقر عمومی ارتش پاکستان تا غارت خانه فرماندهان سپاه لاهور، به نظر می رسید که آشکار شدن خیزش مردمی به رهبری حامیان تحریک انصاف پاکستان از خط مقاومت در برابر پاکستانی ها عبور کند. نظامی که به ندرت در طول دو دهه گذشته نقض شده است.

همچنین بخوانید | اخطار داده شد؟ دستگیری عمران خان ضربه تازه ای به اقتصاد فلج شده پاکستان زد

در 9 مه، اوباش خشن در داخل ستاد عمومی ارتش پاکستان که در مجتمع پادگان راولپندی، در مجاورت ستاد مشترک قرار دارد، منهدم شد.

این اولین مورد در تاریخ آشفته پاکستان است که در آن غیرنظامیان در محدودترین منطقه نظامی فوران می کنند. GHQ مرکز فرماندهی ارتش پاکستان است.

ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی صحنه‌هایی از هرج و مرج مطلق را نشان می‌داد که غیرنظامیان شعار می‌دادند و داخل دروازه اصلی می‌رفتند.

بعدی در لیست تظاهرات کنندگان، خانه فرمانده سپاه در شهر لاهور بود که قبلاً خانه جناح نامیده می شد. آنها خانه را غارت کردند، لوسترها را شکستند و طاووس، توت فرنگی و چوب گلف را از جمله چیزهای دیگر – که به گفته آنها با “پول شهروندی” خریداری شده بود، بردند.

تعداد زیادی خودرو و بخش هایی از این اقامتگاه به طور کامل به آتش کشیده شده است. این اموال عظیم در سال 1943 توسط جناح به دست آمد و از آن زمان تاکنون تحت کنترل ارتش پاکستان بوده است.

فرمانده فعلی قول اردوی چهارم، سپهبد سلمان فیاض غنی است که مالکیت ملک را دارد.

ساختمان اعتماد رفاه ارتش متعلق به گروه شرکت های عسکری در راولپندی نیز توسط معترضان به آتش کشیده شد. این تراست توسط پرسنل نظامی سابق اداره می شود و فرصت های شغلی را برای پرسنل نظامی سابق فراهم می کند.

همچنین برای رفاه و توانبخشی یتیمان، بیوه های سربازان فوت شده و پرسنل معلول ارتش بودجه ایجاد می کند.

تأسیسات دیگری که بار عمده ناآرامی ها را متحمل شد، دبیرستان عمومی سپاه مرزی در منطقه دیر پایین در خیبر پختونخوا، پاکستان بود. ویدئوهای پخش شده توسط حامیان تحریک انصاف، مدرسه ارتش را کاملاً ویران شده نشان می دهد. فیلم‌های دیگر نیز صندلی‌ها، نیمکت‌ها و سایر تجهیزات مدرسه را در وضعیتی فرسوده نشان می‌دهد.

خشم معترضان منجر به آتش زدن هواپیمای ساختگی نیروی هوایی پاکستان (PAF) در پایگاه هوایی میانوالی واقع در استان پنجاب پاکستان شد. در مارس 2014 به نام کهنه سرباز جنگ و فرمانده هوایی محمد محمود علم به عنوان پایگاه MM علم PAF نامگذاری شد. ویدیوی دیگری نشان می دهد که آشوبگران دیوار مرزی پایگاه نیروی هوایی در میانوالی را تخریب می کنند.

تاریخچه پایگاه هوایی به روزهای جنگ جهانی دوم برمی‌گردد، زمانی که در ابتدا به عنوان یک فرودگاه عمل می‌کرد، اما بعداً تصمیم گرفته شد که به پایگاه هوایی ماهواره‌ای برای پایگاه موشاف PAF (در آن زمان پایگاه سارگودا) در سال 1965 هند و پاکستان ارتقا یابد. جنگ به عنوان فرودگاه بازیابی جایگزین.

با این حال، در طول جنگ هند و پاکستان در سال 1971، به عنوان یک زمین عملیاتی برای هواپیمای چینی Shenyang F-6 عمل کرد.

ساعاتی قبل از دستگیری، عمران خان یک ژنرال ارشد پاکستانی آی اس آی به نام «هری کثیف» را صدا زد و این فرمانده را متهم کرد که مغز متفکر پشت سوء قصد او در نوامبر سال گذشته مجروح شد.

او به دلیل انبوهی از پرونده‌های فسادی که علیه او تسلیم شده بود، حضور در دادگاه را رد کرده بود که در نهایت باعث شد مقامات او را دستگیر کنند. طرفداران او پس از آن به رسانه های اجتماعی دست زدند تا ارتش را تحقیر کنند و آن را به براندازی دموکراسی متهم کنند.

حامیان حزب تحریک انصاف در سرتاسر کشور در تظاهراتی به راه افتادند که تأسیسات دفاعی اصلی را هدف قرار دادند که با توصیه‌ی خان به جنگ تشویق شده بود. جمعیت، عصبانیتی را که از زمان برکناری او از قدرت و ناامیدی ناشی از یک بحران شدید اقتصادی شکل گرفته بود، هدایت کردند.

ارتش برای سرکوب خشونت فراخوانده شده است و به معترضان نسبت به حملات بیشتر به اموال دولتی هشدار داده است.