در حالی که طوفان موکا به سمت بنگلادش می رود، هزاران نفر برای سرپناه فرار می کنند

نوشته سیدالحسن خوکن: بنگلادش در حال آماده شدن برای ورود طوفان موکا (تلفظ شده به عنوان “موخا”)، طوفان قدرتمندی است که بادهایی با سرعت 175 کیلومتر در ساعت (109 مایل در ساعت) به سمت سواحل بنگلادش شرقی و میانمار می رود.

هزاران نفر در هر دو کشور پیش از وقوع طوفان به مناطق امن تر فرار کرده اند.

طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی، طوفان طوفانی «به احتمال زیاد به سمت شمال به شمال شرق حرکت می‌کند و از جنوب شرقی بنگلادش و سواحل شمال میانمار بین کوکس بازار (بنگلادش) و کیاکپیو (میانمار)، نزدیک به سیتیو (میانمار) در حوالی ظهر 14 مه عبور می‌کند. “

با این حال، هواشناسان خطری برای تبدیل شدن آن به یک “ابر گردباد” نمی بینند، حتی اگر قبلاً بسیار قوی شده است. هنگامی که سرعت باد از 220 کیلومتر در ساعت تجاوز می کند، یک طوفان “سوپر گردباد” نامیده می شود.

همچنین بخوانید | هشدار بارندگی برای آندامان، ایالت های شمال شرقی با نزدیک شدن طوفان موکا به سواحل بنگلادش

بر اساس اطلاعات موجود، حداکثر سرعت باد طوفان موکا در خلیج بنگال می تواند به 200 کیلومتر در ساعت برسد.

دکتر ابوالکلام مالک گفت که این (گردباد موکا) به اندازه طوفان سیدور است که در سال 2007 بنگلادش را درنوردید و حداقل 3500 کشته برجای گذاشت. تقریباً با همان سرعت سیدور به سمت ساحل می رود. اما تفاوت این است که سیدور از وسط بنگلادش گذشت، موکا در حال عبور است.

هزاران نفر به پناهگاه ها فرار می کنند

همانطور که هواشناسان هشدار دادند که به نظر می رسد طوفان طوفانی مسیر موکا بر ناحیه مرزی جنوب شرقی بنگلادش کاکس بازار تأثیر بگذارد، مقامات بنگلادش به سرعت وارد عمل شدند. دولت بنگلادش یک کمپین گسترده تخلیه را برای جابجایی نزدیک به نیم میلیون نفر در امتداد سواحل جنوب شرقی به راه انداخت. بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیا در بازار کاکس زندگی می کنند.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، گفت: “طوفان “موکا” در راه است. ما همه انواع آمادگی ها را برای مقابله با آن انجام داده ایم.”

همچنین بخوانید | سیکلون موکا چیست و چگونه نام آن را گرفته است؟ راه هایی برای ردیابی به روز رسانی های زنده

در بنگلادش، محمد شمسود دوزا، یک مقام دولتی مسئول پناهندگان، گفت: “ما بر نجات جان افراد تمرکز می کنیم – افرادی که در معرض خطر رانش زمین هستند، تخلیه خواهند شد.”

او گفت: «هزاران کارگر اجتماعی و داوطلب قبلاً در کنار پرسنل پزشکی و امدادی که در حالت آماده باش هستند، مستقر شده بودند.

نتای چاندرا دی سارکر از اداره مدیریت بلایای بنگلادش گفت که مقامات تمهیداتی را برای تخلیه 500000 نفر از مسیر طوفان انجام داده اند.

سیگنال شماره 10 در بندر COX’s BAZAR بلند شده است

سیگنال هشدار شماره 10 در بندر کاکس بازار بالا گرفته است. در این بین دریا گرمتر می شود و سطح آب در حال افزایش است.

همچنین بخوانید | به روز رسانی سقوط طوفان موکا و تاثیر هند: آنچه می دانیم

حدود 42000 نفر به پناهگاه های امن تر منتقل شده اند که بیش از 1000 پناهگاه از جمله مدارس و کالج ها در منطقه کاکس بازار ایجاد شده است.

سیموم سرور کمال، نماینده مردم محلی گفت که برای رسیدگی به وضعیت اضطراری 100 بستر در شفاخانه قوماندانی ولسوالی اختصاص داده شده است. “اداره ولسوالی همراه با اداره جنگل تلاش می کنند تا مردمی را که در پای تپه به سر می برند به سلامت تخلیه کنند. حدود 5000 نفر و دام در 37 پناهگاه در صبرنگ و سنت مارتین در تکناف پناه گرفته اند.

حدود 5000 ترالر ماهیگیری که به دریا رفته بودند به سلامت به جزیره بازگشتند. پیش از این، جمعه شب گذشته، از بنادر دریایی کاکس بازار و چیتاگونگ خواسته شد تا سیگنال خطر شماره 8 و بنادر پایرا و مونگلا را برای نمایش هشدار محلی شماره 4 نشان دهند. از همه قایق‌های ماهیگیری و تراول‌ها در خلیج شمالی بنگال خواسته شده است که وارد این منطقه نشوند. دریا تا دستورات بعدی

نیروی دریایی بنگلادش برای عملیات نجات آماده است

نیروی دریایی بنگلادش آماده انجام عملیات امداد و نجات، عملیات پزشکی و امدادی در مناطق ساحلی در اسرع وقت پس از وقوع طوفان موخا در این کشور است.

همچنین بخوانید | طوفان موکا در خلیج بنگال تشدید می شود. 36 فرمانده NDRF و 200 امدادگر در دیغه WB مستقر شدند

روابط عمومی اداره کل نیروی دریایی ارتش از آماده باش ۲۱ فروند ناو نیروی دریایی ارتش، ناوگروه، بالگرد و هواپیمای گشت دریایی با مواد امدادی خبر داد.

پس از عبور طوفان، پرسنل نیروی دریایی عملیات جستجو را در دریا و مناطق ساحلی از طریق MPA و بالگردها آغاز خواهند کرد. پس از آن، کشتی ها و گروه ها بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط MPA و هلیکوپترها، عملیات جستجو و نجات را در خلیج بنگال انجام خواهند داد.

Banauja Samudra Joy و Banauja Daleswari در Cox’s Bazaar برای کار نجات در مرحله اول آماده هستند.

در صورت نیاز پس از رصد شدت طوفان و بروز جراحات، ناوها و گروه های اضافی نیروی دریایی ارتش در مرحله دوم مستقر خواهند شد. در حال حاضر، اعضای نیروی دریایی برای مردم ساکن در نواحی ساحلی چیتاگونگ، کاکس بازار و سنت مارتین پیام‌های هشداری صادر می‌کنند تا به پناهگاه‌ها بروند.

همچنین بخوانید | با نزدیک شدن طوفان موکا به بنگلادش، اداره هواشناسی در بنادر هشدار می دهد