در حالی که نامزد سوم ترکیه از رئیس جمهور در دور دوم حمایت می کند، به دست اردوغان شلیک شده است

توسط رویترز: نامزد رتبه سوم انتخابات ترکیه روز دوشنبه از رئیس جمهور طیب اردوغان حمایت کرد و باعث تقویت رئیس جمهور فعلی و تشدید چالش ها برای نامزد اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات روز یکشنبه شد.

سینان اوگان، یک ملی‌گرای تندرو که پیش از مبارزات انتخاباتی در میان عموم مردم کمتر شناخته شده بود، در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری در 14 مه، 5.2 درصد از حمایت را به دست آورد و باعث شد برخی تحلیل‌گران از او به عنوان یک «شاه ساز» بالقوه برای دور دوم نام ببرند.

اوگان در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا گفت: «اعلام می‌کنم که از نامزد ائتلاف خلق، آقای رجب طیب اردوغان در دور دوم حمایت خواهیم کرد.

او گفت که ائتلاف ملت به رهبری کیلیچداراوغلو “نتوانست ما را در مورد آینده متقاعد کند” در حالی که تصمیم برای حمایت از اردوغان بر اساس اصل “مبارزه بی وقفه (علیه تروریسم”) بود.

اردوغان در 14 می 49.5 درصد در مقایسه با کیلیچداراوغلو با 44.9 درصد حمایت دریافت کرد در حالی که ائتلاف حزب حاکم اکثریت پارلمان را به دست آورد. این به اردوغان برتری می دهد زیرا او به دنبال تمدید حکومت دو دهه ای خود در انتخاباتی است که یکی از مهم ترین انتخابات ترکیه تا کنون بوده است.

اوگان، 55 ساله، یک آکادمیک سابق، نامزد دور اول ریاست جمهوری ائتلاف احزاب راست به رهبری حزب پیروزی بود که به دلیل مواضع ضد مهاجر خود در ترکیه، بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان، شناخته شده است.

اوگان هفته گذشته در مصاحبه ای با رویترز گفت که هدف او حذف دو حزب عمدتاً کرد از “معادله سیاسی” ترکیه و تقویت ناسیونالیست ها و سکولارهای ترک است.

حزب حامی کردها HDP از کیلیچداراوغلو حمایت کرده است، در حالی که حزب اسلامگرای کرد-هدی پار از اردوغان حمایت می کند.

همچنین بخوانید | ترکیه: با اعلام نتایج دور اول انتخابات، اردوغان با نامزد حزب سوم دیدار کرد

قلیچداراوغلو متعهد شده است که بسیاری از تغییرات گسترده اردوغان در سیاست های داخلی، خارجی و اقتصادی ترکیه، از جمله معکوس کردن یک برنامه اقتصادی غیرمتعارف برای رسیدگی به بحران هزینه های زندگی را لغو کند.

اردوغان گفته است که رای دادن به او در دور دوم رای به ثبات است.

اردوغان در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی TRT اواخر روز دوشنبه، از تایید اوغان ابراز خرسندی کرد.

اردوغان گفت: “من معتقدم که این اتحاد نیروها برای کشور و ملت ما مفید خواهد بود” و افزود که او و اوغان در بسیاری از موضوعات از جمله مبارزه با تروریسم و ​​همچنین روابط با کشورهای ترک با هم توافق دارند.

اردوغان در مورد موضع ضد مهاجران اوغان گفت که دولت او قبلاً برنامه هایی برای اسکان مجدد 1 میلیون پناهجو در سوریه داشته است و جدول زمانی این طرح می تواند در مذاکرات با دولت سوریه پس از دور دوم انتخابات مورد بحث قرار گیرد.

تحلیلگران می گویند که حمایت اوغان باید به اردوغان رونق بخشد و در عین حال بین حامیان اوگان اختلاف ایجاد کند. حزب پیروزی به طور جداگانه موضع خود را در مورد دور دوم در روز سه شنبه اعلام خواهد کرد.

نمایش قوی اردوغان در رای گیری اولیه، نظرسنجی هایی را که گفته بودند کیلیچداراوغلو رهبری نظرسنجی ها را رهبری می کرد، سردرگم کرد. آنها بعداً برای توضیح نتیجه به افزایش غیرمنتظره حمایت ملی گرایان در صندوق های رای اشاره کردند.

هفته گذشته، کیلیچداراوغلو، رئیس حزب سکولاریست جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد یک ائتلاف شش حزبی، لحن خود را تندتر کرد و قول داد که پس از انتخاب شدن، همه مهاجران را به کشورهایشان بازگرداند.

یکی از اعضای کوچک ائتلاف اوگان، حزب عدالت، در آخر هفته از اتحادیه خارج شد و در دور دوم از کیلیچداراوغلو حمایت کرد.

یکی از حامیان اوگان هفته گذشته گفت که در دور دوم رای نخواهد داد زیرا دو نامزد باقی مانده درخواست تجدید نظر نمی کنند.

فیدان، 33 ساله که در آلمان زندگی می کند، “من در دور اول به اوگان رای دادم، اما قصد ندارم در دور دوم رای بدهم. قلب و ذهنم به هر دو نامزدی که با سازمان های تروریستی همسو بودند، “نه” می گوید.” هفته گذشته گفت.

اوگان در سال 2011 با حزب ملی گرای MHP وارد پارلمان شد، در سال 2015 یک مناقصه ناموفق برای رهبری حزب آغاز کرد و بعداً اخراج شد.