رئیس‌جمهور چین با همتای اوکراینی خود صحبت می‌کند و پیشنهاد می‌کند برای پایان دادن به جنگ با روسیه میانجیگری کند

توسط Press Trust of Indiaشی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اولین تماس تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در روز چهارشنبه پیشنهاد میانجیگری برای ایجاد آتش بس و حل و فصل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه روسیه و اوکراین را داد و گفت که کیف باید “از فرصت استفاده کند” زیرا او هشدار داد که در هیچ برنده ای در جنگ هسته ای نیست.

شی، که پس از سفر ماه گذشته خود به مسکو که در جریان آن از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عنوان “دوست عزیز” یاد کرد، ایده میانجیگری برای پایان دادن به مناقشه یک ساله را به بازی گرفت، به زلنسکی گفت که “گفتگو و مذاکره است. تنها راه قابل پیشبرد» و پیشنهاد فرستادن یک نماینده ویژه برای مذاکره درباره آتش بس.

همچنین بخوانید | اوکراین با FBI و شرکت های آمریکایی برای جمع آوری مدارک جنایات جنگی روسیه همکاری می کند

وی گفت: “در جنگ هسته ای هیچ برنده ای وجود ندارد. در موضوع هسته ای، همه طرف های ذیربط باید خونسردی خود را حفظ کنند و خویشتن داری کنند، واقعاً به نفع آینده خود و بشریت عمل کنند و به طور مشترک بحران را مدیریت کنند.” هشدار در برابر درگیری طولانی مدت

شی گفت: با توجه به تفکر منطقی و صداها در حال حاضر، مهم است که از فرصت استفاده کنیم و شرایط مساعدی برای حل و فصل سیاسی بحران ایجاد کنیم.

این اولین تماس بین شی و زلنسکی از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته است.

شی در تلاش است تا گسترش دیپلماتیک چین را پس از مذاکره موفقیت آمیز پکن برای توافق صلح بین رقبای اصلی در خاورمیانه – ایران و عربستان سعودی – گسترش دهد.

شی جین‌پینگ با پرهیز از هرگونه اشاره مستقیم به روسیه به زلنسکی گفت: «امید است که همه طرف‌ها به طور جدی درباره بحران اوکراین فکر کنند و مشترکاً راه‌هایی را برای ایجاد صلح و امنیت پایدار در اروپا از طریق گفتگو بررسی کنند».

همچنین بخوانید | لاوروف روسیه غرب را مقصر بن بست در مورد آینده قرارداد غلات دریای سیاه می داند

چین به تسهیل گفتگوها برای صلح ادامه خواهد داد و تلاش های خود را برای آتش بس زودهنگام و بازگرداندن صلح انجام خواهد داد. چین نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا را به اوکراین و سایر کشورها می فرستد تا با همه طرف ها ارتباط عمیق برقرار کند. حل و فصل سیاسی بحران اوکراین.”

در بیانیه رسمی هیچ اشاره ای به روسیه نشده است. چین پس از آغاز جنگ علیه اوکراین بر سر مناطق مورد مناقشه روسیه را محکوم نکرده است، اما ادعاهای مسکو را به رسمیت نشناخته اما روابط سیاسی، تجاری و نظامی را تقویت کرده است.

زلنسکی در واکنش دقیق خود در توییتر نوشت که “یک تماس تلفنی طولانی و معنادار با رئیس جمهور شی جین پینگ داشته است. من معتقدم که این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه قدرتمندی به توسعه کشور ما خواهد داد. روابط دوجانبه».

پوتین قبلا از میانجیگری چین استقبال کرده است.

همچنین بخوانید | نماینده ارشد اتحادیه اروپا پس از چین می گوید به حاکمیت کشورهای شوروی سابق احترام می گذارد

ناظران می گویند که زلنسکی که از نزدیک با ایالات متحده و اتحادیه اروپا هماهنگ است و در نبرد اوکراین علیه روسیه از حمایت فراوانی برخوردار است، فضای کمی برای پذیرش حل و فصل بدون اینکه روسیه از ادعاهای خود در مورد مناطق مورد ادعای هر دو کشور چشم پوشی کند، ندارد.

پیش از سفر شی جینپینگ به روسیه، چین یک مقاله 12 ماده ای منتشر کرد که در آن خواستار آتش بس و پس از آن مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد. با این حال، این موضع با احترام به حاکمیت اوکراین و نگرانی‌های امنیتی مشروع مسکو برخورد کرد و مخالفت قاطع خود را با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد.

نکات مهم موضع چین در مقاله موضع خود، درخواست برای توقف خصومت ها و حمایت جهانی از از سرگیری مذاکرات صلح مستقیم بین روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ، احترام به حاکمیت اوکراین و نگرانی های امنیتی مشروع مسکو و مخالفت پکن با تهدید یا استفاده بود. سلاح های هسته ای و بیولوژیکی

پوتین در دیدار خود با شی گفت که پیشنهادات چین می تواند به عنوان مبنای حل و فصل صلح در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، اما کشورهای غربی و کیف هنوز آماده نیستند.

همچنین بخوانید | جنگ در اوکراین روابط با هند را تقویت کرد. روابط را قطع نکرد: مقام آمریکایی

در بیانیه مشترک، شی و پوتین نسبت به هرگونه اقدامی که ممکن است مناقشه اوکراین را به یک “مرحله غیرقابل کنترل” سوق دهد، هشدار دادند و افزودند که هیچ برنده ای در جنگ هسته ای وجود ندارد.

شی از زلنسکی برای بیان اهمیتی که برای توسعه روابط دوجانبه و پیشبرد همکاری با چین قائل است، در موارد متعدد قدردانی کرد.

احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی، اساس سیاسی روابط چین و اوکراین است. و مشارکت راهبردی چین و اوکراین را به جلو ببرند.”

شی گفت: “آمادگی چین برای توسعه روابط با اوکراین ثابت و واضح است. مهم نیست که اوضاع بین المللی چگونه تغییر کند، چین با اوکراین برای پیشبرد همکاری های دوجانبه سودمند کار خواهد کرد.”