ردیابی بحران سیاسی پاکستان از حریم هوایی

توسط Devvrat Pandey: تاثیر صحنه‌های بی‌سابقه در خیابان‌های پاکستان در پی دستگیری عمران خان نیازی، نخست‌وزیر سابق این کشور، با لغو چند پرواز نیز در حریم هوایی این کشور مشاهده شد. این در حالی است که ردپای اعتراضات گسترده ضد نظامی را می توان در حرکت هواپیماهای خصوصی و دولتی نیز مشاهده کرد.

تیم اطلاعات منبع باز هند امروز (OSINT) تقریباً 90 ساعت از فعالیت های پروازی را بر فراز شهرهای بزرگ پاکستان زیر نظر گرفت و بیش از 50 پرواز از این قبیل پروازهای با ارزش، از جمله هواپیماهای نظامی و دولتی و همچنین جت های خصوصی را ردیابی کرد.

تعدادی از این پروازها شامل هواپیماهای ترابری نظامی مانند C-130H و Ilyushin-IL78 بود. بر خلاف حدس و گمان رسانه های اجتماعی مبنی بر خروج صدها جت خصوصی از پاکستان در بحبوحه بحران، تعداد بسیار کمی از پروازهای ویژه بین 9 تا 12 مه از پاکستان خارج شدند.

نیروی هوایی در عمل

تعدادی از هواپیماهای ترابری نظامی بین 9 تا 12 مه در اطراف اسلام آباد و راولپندی در حال پرواز بودند. این هواپیماها شامل هواپیماهای ترابری تاکتیکی C-130H هرکولس بازسازی شده ای بود که پاکستان از بلژیک خریداری کرد. این جت های حمل و نقل نیروی هوایی پاکستان (PAF) می توانند طیف گسترده ای از محموله ها از جمله هلیکوپتر، وسایل نقلیه و پرسنل را حمل کنند.

در 10 مه، چند جت کوچک که احتمالاً توسط دولت پاکستان اداره می شد، دیده شدند که از ترکیه و قطر به پاکستان پرواز می کردند. این پروازها با گزارش های محلی مربوط به بازگشت رهبری نظامی و مدنی پاکستان از خارج به دلیل بحران ناگهانی مطابقت دارد. یکی دیگر از جت های گلف استریم ثبت شده در ترکیه در حال بازگشت از لاهور به استانبول دیده شد.

بیش از 12 پرواز نظامی تحت اداره PAF در اطراف اسلام آباد در سه روز اول اعتراض مشاهده شد. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از هواپیماهای نظامی در سیستم های در دسترس عموم پخش نمی شوند و بسیاری از آنها ثبت نام و نوع ساخت خود را مخفی کرده بودند، این تعداد بسیار بیشتر خواهد بود.

در میان بسیاری از هواپیماهای PAF که بر فراز اسلام آباد و راولپندی پرواز می کردند، یک هواپیمای بیچ کینگ ایر 350i بود که اغلب به عنوان سکویی برای اطلاعات، مراقبت و شناسایی عمل می کند.

در نتیجه، اطلاعات محدودی در مورد پروازها در جمع‌آوری اطلاعات هوانوردی Flightradar24 در دسترس بود. به عنوان مثال، حداقل 10 جت ویژه در حال حرکت از لاهور و راولپندی دیده شد، پنج مورد از این پروازها به عنوان هواپیماهای نیروی هوایی پاکستان شناسایی شدند، در حالی که پنج هواپیمای باقی مانده ناشناس بودند زیرا جزئیات در دسترس نبود.

در 10 می، بسیاری از هواپیماهای دولتی و هواپیماهای نظامی بین اسلام آباد و لاهور و همچنین از کراچی به راولپندی در حال پرواز بودند.

به نظر می رسید این الگو تا دو روز آینده ادامه داشته باشد. بیشتر پروازهای ویژه ای که مشاهده شد شامل Gulfstream 450 و 650، Cessana 208B، Bombardier Global 5000، Dasault Falcom 8X و Beech 300 Super King بود.

پرواز غیرمعمول لاهور-کلکته

یکی از پروازهایی که مورد توجه قرار گرفت، یک جت تجاری چارتر لاهور-کلکته بود که توسط یک شرکت خدمات هوایی مستقر در ایالات متحده اداره می شد. این جت ساعاتی قبل از دستگیری نیازی لاهور را ترک کرد و حدود ساعت 9 صبح سه شنبه به کلکته رسید. در حالی که مشخص نیست چه کسی سوار این جت بوده است، اما پس از گذراندن تقریباً 90 دقیقه در فرودگاه کلکته عازم بانکوک شد.

در 9 می، حدود 20 پرواز ویژه در فرودگاه های لاهور و اسلام آباد در حال نشست و برخاست مشاهده شد.

الگوی پرواز حاکی از حرکت سریع منابع دولتی به پایتخت و نزدیکی راولپندی – مقر ارتش پاکستان است. پیشتر عمران خان مدعی شده بود که افسران بلندپایه اطلاعاتی در توطئه ای برای ترور او دست داشته اند.