روسیه با بزرگترین حمله پهپادی در چند ماه اخیر به اوکراین حمله کرد و چندین ساختمان ویران شد

توسط رویترزروسیه روز دوشنبه، در آستانه تعطیلات نهم ماه مه روسیه که شکست آلمان نازی در سال 1945 را جشن می گیرد، بزرگترین گروه پهپادهای خود را برای ماه ها علیه اوکراین پرتاب کرد و پایتخت کیف و شهر دریای سیاه اودسا را ​​مورد حمله قرار داد و شهرهای دیگر را گلوله باران کرد.

شهردار کیف گفت که روسیه 60 پهپاد کامیکازه ساخت ایران را به سمت اهداف اوکراینی شلیک کرده است که 36 فروند آن به شهر او بوده و همه آنها سرنگون شده اند. آوار به آپارتمان ها و ساختمان های دیگر برخورد کرد و حداقل پنج نفر زخمی شدند.

یک انبار مواد غذایی در اودسا با یک موشک به آتش کشیده شد و مقامات گزارش دادند که سه نفر زخمی شدند.

این بزرگترین ازدحام هواپیماهای بدون سرنشین در یک عملیات هوایی جدید روسیه بود که 10 روز پیش پس از یک آرامش از اوایل ماه مارس آغاز شد.

زلنسکی، رهبر اوکراین، روز پیروزی را در 8 می به جای 9 مه جشن گرفت و تاریخ تعطیلات را مطابق با رویه متحدان غربی تغییر داد.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی دوشنبه شب خود با استفاده از یک اصطلاح رایج در اوکراین برای اشاره به “فاشیسم روسی” گفت: پیروزی ما بر شر فعلی راشیسم بهترین راه برای گرامیداشت یاد و خاطره کسانی باشد که علیه نازیسم جنگیدند و آنها را شکست دادند. “

روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و گفت که می خواهد همسایه خود را “نازی زدایی” کند تا از روسیه محافظت کند. اوکراین و متحدان غربی آن می گویند که جنگ مسکو یک غصب سرزمینی به سبک امپریالیستی است.

همچنین بخوانید | روسیه اوکراین و ایالات متحده را مسئول انفجار خودروی بمب گذاری شده در مجروح شدن نویسنده طرفدار کرملین می داند

جایزه باخموت؟

اوکراین گفت که مسکو آخرین تلاش خود را برای تصرف شهر ویران شده باخموت در شرق انجام می دهد تا رئیس جمهور ولادیمیر پوتین چیزی را که تنها جایزه او برای حمله زمستانی پرهزینه روسیه خواهد بود را در زمان تعطیلات 9 مه تحویل دهد.

باخموت بیش از 9 ماه است که تحت حمله روسیه بوده است و مزدوران گروه واگنر روسیه تلاش های مکرری را برای پیشروی به سمت شهری 70000 نفری هدایت می کنند.

یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه، روز دوشنبه در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت که سربازانش شروع به دریافت مهمات مورد نیاز برای فشار بر پیشروی خود کرده‌اند. پریگوژین گفت که نیروها در میان نبردهای شدید حداکثر 130 متر (400 فوت) پیشروی کرده بودند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه روزانه خود درباره اقدام نظامی در 24 ساعت گذشته اعلام کرد که درگیری شدید در باخموت و مناطق اطراف آن رخ داده است.

در این بیانیه آمده است که بیش از 20 شهر و روستا در منطقه مرکزی زاپوریژژیا هدف گلوله باران قرار گرفتند. شهر جنوبی خرسون و حداقل هفت مرکز دیگر در آن منطقه نیز گلوله باران شدند – در ساحل غربی رودخانه دنیپرو که توسط نیروهای روسیه در نوامبر رها شده بود. رویترز نتوانست حساب های میدان نبرد را تأیید کند.

رژه روز پیروزی برای تجمع روس ها

مسکو خود را برای رژه روز پیروزی در روز سه شنبه آماده می کند، مهم ترین روز در تقویم روسیه در زمان پوتین، که می خواهد روس ها را پشت سر جنگ در اوکراین جمع کند.

تسلیم ارتش آلمان در سال 1945 در اواخر شب 8 مه در برلین، زمانی که 9 مه در مسکو بود، تاریخی که به تعطیلات شوروی تبدیل شد، اجرایی شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که زلنسکی با تغییر تاریخ، به خاطره اوکراینی‌هایی که با نازی‌ها جنگیدند خیانت کرده است.

او گفت: “چه چیزی بدتر از یک دشمن؟ یک خائن. این زلنسکی است، تجسم یهودا در قرن 21.”

همچنین بخوانید | زلنسکی خواهان محاکمه پوتین است. روسیه می گوید آمریکا پشت حمله پهپاد کرملین است، کاخ سفید تکذیب می کند | امتیازات برتر

اوکراین، به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در جنگ جهانی دوم تلفات سرانه بیشتری نسبت به روسیه متحمل شد و جمعیت زیادی از یهودیان را که در هولوکاست نابود شدند، در خود جای داده بود.

در روز رژه روسیه، زلنسکی با پذیرایی از رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، که اتحادیه اروپا از قبل اعلام کرده بود، اقدام غیرمعمولی را انجام داد، در روز رژه روسیه، بر جاه طلبی اوکراین برای پیوستن به غرب تأکید خواهد کرد.

بروکسل روز 9 می را به عنوان “روز اروپا” گرامی می دارد و به بیانیه فرانسه در سال 1950 احترام می گذارد که منجر به تأسیس نهادی شد که اتحادیه اروپا شد.

روسیه برخی از رژه‌های نظامی عظیم را که معمولاً همراه با روز پیروزی است، لغو یا محدود کرده است. کشورهای غربی می گویند که این تا حدودی به دلیل نگرانی های امنیتی و همچنین عدم تمایل به اعلام عمومی تلفات سنگین روسیه در اوکراین است و به این دلیل که مسکو سخت افزار نظامی زیادی را در حمله زمستانی بی ثمر خود از دست داده است.

اوکراین که سال گذشته نیروهای روسیه را از پایتخت عقب راند و قلمرو را پس گرفت، در شش ماه گذشته موضع دفاعی خود را حفظ کرده است، اما می‌گوید که به زودی یک حمله متقابل آغاز خواهد شد.

یوگنی بالیتسکی، فرماندار منطقه زاپوریژژیا که توسط روسیه منصوب شده است، گفت که حدود 3000 غیرنظامی از مناطق نزدیک خط مقدم که در زاپوریژژیا، یکی از مناطقی که اوکراین می‌تواند در آن حمله متقابل خود را آغاز کند، زیر گلوله باران قرار گرفته است، تخلیه شده‌اند.