ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با تحقیقات پارلمانی بر سر منافع تجاری همسر آکشاتا مواجه است

توسط Press Trust of India: روز دوشنبه مشخص شد که ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، تحت یک تحقیق ناظر بر اساس اعلامیه پارلمانی خود در مورد تعهدات بهره مربوط به سیاست بودجه ای که می تواند به نفع همسرش، آکشاتا مورتی، از طریق منافع تجاری او در یک شرکت مراقبت از کودکان باشد، مواجه است.

این تحقیق توسط کمیسر استانداردهای پارلمانی بریتانیا، یک افسر مستقل از مجلس عوام، مسئول بررسی شواهد در صورتی که اعضای پارلمان بریتانیا از قانون زیر پا گذاشته باشند، آغاز شده است.

تحقیقات فعال در فهرست سازمان دیده بان شامل مواردی است که در پنج شنبه گذشته بر اساس بند 6 قوانین رفتار در سوناک 42 ساله افتتاح شد، زیرا داونینگ استریت گفت که منافع وزیران “به طور شفاف اعلام شده است”.

در پاراگراف 6 آمده است: «اعضا باید همیشه در اعلام هرگونه منافع مربوطه در هر اقدام مجلس یا کمیته‌های آن، و در هر گونه ارتباط با وزرا، اعضا، مقامات دولتی یا صاحبان مناصب عمومی باز و صریح باشند.»

همچنین بخوانید | ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاسخ به این سوال که آیا زنان صددرصد آلت تناسلی ندارند، می‌گوید…

به گزارش بی‌بی‌سی، این تحقیق به علاقه همسر رهبر هند بریتانیایی به Koru Kids Ltd مربوط می‌شود، که احتمالاً از یک طرح آزمایشی جدید اعلام شده در بودجه بهار ماه گذشته برای تشویق مردم به سرپرستی کودکان سود می‌برد.

آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران Infosys، در ثبت شرکت های بریتانیا به عنوان سهامدار Koru Kids – یکی از شش آژانس مراقبت از کودکان در انگلستان که در وب سایت دولت با جزئیات تماس فهرست شده است، ثبت شده است.

اپوزیسیون ماه گذشته این واقعیت را برجسته کرده بود و خواستار توضیحات بیشتر در جلسه استماع کمیته رابط – متشکل از همه روسای کمیته های مجلس عوام شد. کاترین مک کینل، نماینده حزب کارگر از سوناک پرسیده بود که آیا علاقه ای به اظهار نظر در رابطه با سیاست جدید مراقبت از کودکان دارد یا خیر.

او در آن زمان گفت: «نه، همه افشاگری‌های من به صورت عادی اعلام می‌شود.

همچنین بخوانید | ریشی سوناک اظهارنامه مالیاتی را ماهها پس از کشمکش بر سر وضعیت غیرخانگی همسرش منتشر می کند

اکنون بررسی‌های ناظر پارلمانی تصمیم خواهد گرفت که آیا نقض قانون صورت گرفته است یا خیر، که می‌تواند در مقابل نمایندگانی که در کمیته استاندارد – که مسئول تصمیم‌گیری درباره تحریم‌ها هستند – قرار گیرد.

سخنگوی داونینگ استریت گفت: «ما خوشحالیم که به کمیسیونر کمک می کنیم تا روشن کند که چگونه این موضوع به طور شفاف به عنوان منافع وزیر اعلام شده است.