زلزله، روستاهای پوشیده از خاکستر خاکستری: پیامدهای فعال ترین فوران آتشفشانی روسیه

شبه جزیره کامچاتکا که تا اقیانوس آرام امتداد دارد، با حدود 30 آتشفشان فعال، یکی از متمرکزترین مناطق فعالیت زمین گرمایی در جهان است. فوران آتشفشانی روز سه شنبه ابرهایی از غبار را به 20 کیلومتری (12 مایلی) به آسمان پرتاب کرد.

فوران آتشفشانی روسیه

نمایی یک خانه و یک ماشین پوشیده از گرد و غبار آتشفشانی را در پی فوران آتشفشان شیولوچ در منطقه کامچاتکا، روسیه در 11 آوریل 2023 نشان می دهد (اعتبار: رویترز)

توسط میز جهانی هند امروز: ابر عظیمی از خاکستر به محض شلیک به آسمان فعال ترین آتشفشان های روسیه فوران کردند روز سه شنبه در شرق دور شبه جزیره کامچاتکا. در کمترین زمان، خاکستر روستاها را در ریزگردهای خاکستری آتشفشانی خفه کرد و یک هشدار هوانوردی را ایجاد کرد.

بر اساس گزارش ژئوفیزیک آکادمی علوم روسیه شعبه کامچاتکا، آتشفشان شیولوچ درست بعد از نیمه شب فوران کرد و حدود شش ساعت بعد به اوج خود رسید و ابری از خاکستر را در منطقه ای به مساحت 108000 کیلومتر مربع (41700 مایل مربع) به بیرون پرتاب کرد.

هشدارهای جریان گل و لای در امتداد بزرگراهی در مجاورت به دلیل سقوط جریان گدازه از آتشفشان صادر شد و در نتیجه برف ها را ذوب کرد.

روستاها در ریزش خاکستر خاکستری به عمق 8.5 سانتی متر (3.5 اینچ) فرش شده بودند که عمیق ترین در 60 سال گذشته است.

نمایی یک خانه و یک ماشین پوشیده از غبار آتشفشانی را در پی فوران آتشفشان شیولوچ در منطقه کامچاتکا روسیه نشان می دهد (اعتبار: رویترز)

دانیلا چبروف، مدیر بخش بررسی ژئوفیزیک کامچاتکا به رویترز گفت: “خاکستر به ارتفاع 20 کیلومتری رسید، ابر خاکستر به سمت غرب حرکت کرد و خاکستر بسیار شدیدی در روستاهای مجاور ریزش کرد.”

چبروف گفت: «آتشفشان حداقل یک سال برای این کار آماده می شد و این روند همچنان ادامه دارد، اگرچه اکنون کمی آرام شده است.

دود و خاکستر قابل مشاهده در هنگام فوران آتشفشان شیولوچ در شبه جزیره کامچاتکا در روسیه، سه شنبه، 11 آوریل 2023 (اعتبار: AP)

زلزله پس از فوران آتشفشانی

بررسی زمین شناسی تایید کرد که نزدیک به 24 ساعت پس از شروع فوران آتشفشان، زمین لرزه ای به بزرگی 5.8 ریشتر در سواحل کامچاتکا رخ داد.

دانشمندان روسی می گویند این زمین لرزه پس لرزه زمین لرزه سوم آوریل بوده است.

یک تصویر ماهواره ای آتشفشان شیولوچ را در شبه جزیره کامچاتکا روسیه نشان می دهد، 26 نوامبر 2022 (اعتبار: رویترز)

حدود 300000 نفر در شبه جزیره وسیع کامچاتکا روسیه زندگی می کنند که در شمال شرقی ژاپن به اقیانوس آرام می رسد.

چبروف به رویترز گفت که این آتشفشان که یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان‌های کامچاتکا است، احتمالاً اکنون آرام خواهد شد، اگرچه او هشدار داد که ابرهای خاکستر بزرگ دیگر را نمی‌توان کنار گذاشت.

فردی از یک نوار اندازه گیری برای اندازه گیری غبار آتشفشانی پس از فوران آتشفشان شیولوچ در منطقه کامچاتکا، روسیه در 11 آوریل 2023 استفاده می کند (اعتبار: رویترز)

چبروف گفت که جریان های گدازه نباید به روستاهای محلی برسد.

هنوز گزارشی از تلفات گزارش نشده است، اگرچه دانشمندان گفتند که آتشفشان 15 ساعت پس از شروع فوران همچنان در حال فوران است.

پروازها مختل شد

در همین حال، تیم واکنش به فوران آتشفشان کامچاتکا (KVERT) برای هوانوردی اخطاریه قرمز صادر کرد و گفت: «فعالیت های مداوم می تواند هواپیماهای بین المللی و کم پرواز را تحت تأثیر قرار دهد».

اولگ بوندارنکو، رئیس منطقه شهرداری اوست-کامچاتسکی در پستی تلگرامی گفت: برخی از مدارس در شبه جزیره، در حدود 6800 کیلومتری شرق مسکو، تعطیل شدند و به ساکنان دستور داده شد در خانه بمانند.

فایل – گدازه و بخار قابل مشاهده در طی فوران آتشفشان شیولوچ در شبه جزیره کامچاتکا در روسیه، یکشنبه، 6 نوامبر 2022 (اعتبار: AP)

شیولوچ در 10000 سال گذشته حدود 60 فوران قابل توجه داشته است که آخرین فوران بزرگ در سال 2007 بوده است.

این دو بخش اصلی دارد که کوچک‌تر آن – Young Shiveluch – دانشمندان گزارش داده‌اند که در ماه‌های اخیر بسیار فعال بوده است، با قله‌ای به ارتفاع 2800 متر (9186 فوت) که از شیولوچ قدیمی به ارتفاع 3283 متر بیرون زده است.