زلنسکی خواهان محاکمه پوتین است. روسیه می گوید آمریکا پشت حمله پهپاد کرملین است، کاخ سفید تکذیب می کند | امتیازات برتر

توسط میز جهانی هند امروزولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه از دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواست تا ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را مورد بازخواست قرار دهد و به قضات دادگاه جنایات جنگی گفت که رهبر روسیه مستحق این است که به خاطر اقدامات جنایتکارانه خود در اینجا در پایتخت محکوم شود. حقوق بین الملل.»

“پوتین را در قبال اقدامات جنایتکارانه مسئول بدانیم”

زلنسکی از جامعه جهانی خواست تا پوتین را به خاطر «اقدامات جنایتکارانه» پاسخگو کند. در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به دلیل جنایات جنگی صادر کرد و او را به مسئولیت شخصی در ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. این اولین باری بود که دادگاه جهانی حکمی را برای رهبر یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل صادر کرد.

مسکو می گوید ما پشت پهپاد کرملین هستیم

کرملین روز پنجشنبه مدعی شد که ایالات متحده در پس آنچه که سوء قصد علیه رئیس جمهور روسیه خوانده است، بوده است.

روز چهارشنبه روسیه مدعی شد که اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین به قصد ترور پوتین به کرملین در مسکو حمله کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه ایالات متحده را به دست داشتن در حمله پهپادی متهم کرد. پسکوف در جریان یک کنفرانس تلفنی روزانه به خبرنگاران گفت که کرملین “به خوبی آگاه است که تصمیم در مورد چنین اقدامات و حملات تروریستی در کیف نیست، بلکه در واشنگتن گرفته می شود.”

“مضحک”: ایالات متحده ادعای حمله پهپادهای کرملین را رد کرد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، ادعاهای روسیه را رد کرد و آن را “مضحک” خواند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، پیشتر گفته بود: «ایالات متحده قطعا اوکراین را تشویق نمی‌کند یا به او اجازه نمی‌دهد تا فراتر از مرزهایش حمله کند».

یک مقام آمریکایی گفت: «مقامات اطلاعاتی ایالات متحده هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی پشت این حادثه هواپیمای بدون سرنشین بوده است و در حال بررسی احتمالات مختلف، از جمله عملیات پرچم دروغین توسط روسیه یا اینکه ممکن است یک گروه حاشیه‌ای با همدردی با اوکراین درگیر بوده باشد، هستند.

مشاور ارشد زلنسکی می گوید: روسیه حمله هواپیماهای بدون سرنشین را ترتیب داده است

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی، روز پنجشنبه مدعی شد که روسیه حمله پهپادی ادعایی را “ساخته” کرده است. او به تأخیر رسانه های دولتی روسیه در گزارش آن و «فیلم همزمان از زوایای مختلف» اشاره کرد که به نظر می رسد پیامدهای حمله ادعایی ساعت 2:30 بامداد را نشان می دهد.

زلنسکی این موضوع را رد کرد که نیروهای اوکراینی مسئول این حمله هواپیمای بدون سرنشین بوده اند. کرملین وعده انتقام‌جویی نامشخص را برای آنچه که یک اقدام “تروریستی” نامید، داد و شخصیت‌های طرفدار کرملین خواستار ترور رهبران ارشد اوکراین شدند.