زن هندی با ضربان ساز هنگام تلاش برای صعود به قله اورست جان خود را از دست داد

توسط Press Trust of India: یک کوهنورد 59 ساله هندی که قصد داشت با تبدیل شدن به اولین زن آسیایی سوار بر ضربان ساز قله اورست، رکورد جدیدی را ثبت کند، روز پنجشنبه پس از بیماری در کمپ اصلی مرتفع ترین قله جهان در نپال درگذشت.

یوواراج خاتیوادا، مدیر دپارتمان گردشگری نپال، گفت که سوزان لئوپولدینا ژسوس پس از مواجهه با مشکلات در طول تمرینات سازگاری در کمپ اصلی کوه اورست، در بیمارستانی در شهر لوکلا در ناحیه سولوخومبو بستری شد و روز پنجشنبه درگذشت.

ختیوادا گفت که از سوزان که به یک ضربان ساز مجهز شده بود، پس از اینکه نتوانست سرعت طبیعی خود را در طول تمرین هواسازی در کمپ اصلی حفظ کند و در صعود مشکل نشان داد، از تلاش برای صعود به قله اورست صرف نظر کرد.

سوزان قاطعانه این توصیه را رد کرد و اظهار داشت که باید به قله 8848.86 متری صعود کند زیرا قبلاً هزینه دریافت مجوز صعود به کوه را پرداخت کرده بود.

همچنین بخوانید | کوهنورد هندی Baljeet Kaur یک روز پس از مفقود شدن در کوه آناپورنا نپال زنده پیدا شد.

به گفته دندی شرپا، رئیس Glacier Himalayan Trek، سوزان که تا ارتفاع 5800 متری کمی بالاتر از کمپ اصلی کوه اورست صعود کرده بود، عصر چهارشنبه به زور با هواپیما به شهر لوکلا منتقل شد و برای درمان در بیمارستان بستری شد. .

شرپا گفت: «ما مجبور شدیم او را به زور به لوکلا برگردانیم.» وی افزود که یک هلیکوپتر برای تخلیه او استخدام کردند.

او گفت: «ما پنج روز پیش به او گفته بودیم که صعود را رها کند، اما او متعهد به صعود به اورست بود.

شرپا همچنین نامه ای به وزارت گردشگری نوشت و ذکر کرد که سوزان در موقعیتی نیست که بتواند قله اورست را صعود کند زیرا بیش از 5 ساعت طول کشید تا به Crompton Point، بالاتر از کمپ اصلی، که فقط 250 متر طول دارد، برسد.

به گفته شرپا، کوهنوردان معمولاً می توانند مسافت را در 15 تا 20 دقیقه طی کنند، اما سوزان در اولین تلاش پنج ساعت، در تلاش دوم 6 ساعت و در تلاش سوم 12 ساعت طول کشید تا در تمرین سازگاری به نقطه برسد.

همچنین بخوانید | قله اورست از میکروب های عطسه شده توسط کوهنوردان محافظت می کند. فعلاً خواب هستند

او گفت: «با این حال، او می‌خواست با تبدیل شدن به اولین زن آسیایی که با ضربان‌ساز به اورست صعود می‌کند، یک رکورد جهانی جدید ثبت کند.

شرپا گفت که جسد سوزان بعدازظهر پنجشنبه به کاتماندو منتقل شد و برای جسد به بیمارستان آموزشی دانشگاه تریبووان در شهرداری ماهاراجگونج منتقل شد.

اعضای خانواده او مطلع شدند و انتظار می رفت تا عصر جمعه به کاتماندو برسند.

یک کوهنورد چینی نیز صبح پنجشنبه هنگام صعود به قله اورست جان خود را از دست داد و تعداد قربانیان این فصل در اورست به هشت نفر رسید.

پیش از این چهار کوهنورد شرپا، یک پزشک آمریکایی و یک کوهنورد مولداوی در اورست جان باختند.