زوئی زفیر، قانونگذار ترنس، از رهبران جمهوری خواه به دلیل ممانعت از حضور در مجلس مونتانا شکایت کرد

توسط آسوشیتدپرس: زوئی زفیر، نماینده ایالت مونتانا، روز دوشنبه از دادگاه خواست تا اجازه دهد تا او به مجلس نمایندگان بازگردد، پس از اینکه به دلیل سرزنش همکاران جمهوری‌خواه خود به دلیل قوانین محدود کردن مراقبت‌های بهداشتی تأییدکننده جنسیت و تشویق معترضان، ساکت و منع شد.

وکلای قانونگذار دوره اول به نمایندگی از زفیر، یک دموکرات تراجنسیتی که نماینده یک ناحیه لیبرال در شهر کالج میسولا است و چندین نماینده که به گفته وکلای دادگستری از حقشان برای داشتن وکالت کافی محروم شده اند، در دادگاه منطقه ای در هلنا شکایت کردند.

زفیر که اظهاراتش در مجلس قانونگذاری مونتانا او را به یک چهره برجسته در زمینه حقوق تراجنسیتی ها و در گفتگوها در مورد خفه کردن مخالفت ها در نهادهای دولتی تبدیل کرده است، روز دوشنبه در بیانیه ای گفت که او و رای دهندگانش هدف قرار گرفتند «زیرا من جرأت کردم ارزش ها را بیان کنم. و نیازهای افراد تراجنسیتی مثل من.”

چالش حقوقی علیه مت رجیر، رئیس مجلس نمایندگان و براد مورفیت، گروهبان ارتش، در حالی صورت می‌گیرد که تنها چند روز از جلسه دوسالانه مجلس قانونگذاری باقی مانده است.

سخنگوی آستین نادسن، دادستان کل مونتانا – جمهوری خواه که دفترش از این پرونده دفاع خواهد کرد – گفت که این شکایت بیهوده است.

امیلی فلاور، دبیر مطبوعاتی نادسن، گفت: «این یک دعوی حقوقی عملکرد است – فعالیت سیاسی که به عنوان یک دعوی حقوقی ظاهر می شود. او افزود که تصمیم دادگاهی که مانع توهین زفیر توسط قوه مقننه شود، ناقض تفکیک قوا بین شاخه های حکومت است.

مورفیت گفت که در مورد این شکایت اظهار نظر نخواهد کرد و رجیر به پیام‌های تلفنی و ایمیلی که خواستار اظهار نظر بود، پاسخ نداد.

ساکنان منطقه میسولا در اظهارات ارائه شده به عنوان بخشی از شکایت گفتند که می‌خواهند زفیر در قوه مقننه شنیده شود.

آنا وونگ، که در شهرستان میسولا با فرزند تراجنسیتی خود زندگی می کند، در انتخابات 2022 از زفیر حمایت کرد با این انتظار که قانونگذار «در برابر هجوم لایحه هایی که جوانان تراجنسیتی را هدف قرار می دهد، صحبت کند.»

وونگ گفت: «خودکشی در میان جوانان تراجنسیتی خیالی نیست. «این یک بازی نیست و یک ورقه سیاسی نیست. واقعی است. دلخراش است. و این وظیفه نماینده من است که علیه لوایح ترویج آن صحبت کند.»

وکلای زفیر امیدوار بودند که هر چه سریعتر حکمی در مورد درخواست خود برای منع موقت علیه رجیر و مورفیت بگیرند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار قوه مقننه، نهایی کردن بودجه دو سال آینده، ناتمام مانده است.

الکس ریت، مدیر حقوقی ACLU مونتانا و یکی از وکلای زفیر گفت: «هر دقیقه مهم است. بدون احیای حقوق و امتیازات کامل زفیر، 11000 رای‌دهندگان او صدایی ندارند.»

به نظر می رسد کیم ابوت، رهبر اقلیت دموکرات، زمانی که این موضوع هفته گذشته در حال بررسی بود، پذیرفت که برکناری زفیر در حیطه اختیارات مجلس است. او گفت: “شما کاملاً می توانید این کار را طبق قانون، طبق قانون اساسی انجام دهید… اما فقط به این دلیل که می توانید این کار را انجام دهید، آن را انتخاب درستی نمی کند.”

ابوت بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

جمهوری خواهان در انتخابات 2022 در مونتانا به اکثریت فوق العاده دست یافتند و اکنون علاوه بر دفتر فرماندار، دو سوم مجلس و سنا را در اختیار دارند.

رهبران حزب جمهوری‌خواه، تحت فشار محافظه‌کاران تندرو، دو هفته پیش زفیر را از شرکت در مناظره‌های زمینی ساکت کردند و از او خواستند که عذرخواهی کند، زیرا او گفت کسانی که از ممنوعیت مراقبت جنسیتی برای جوانان حمایت می‌کنند، دستانشان خون خواهد بود. چند روز بعد، در حالی که تظاهرکنندگان در گالری مجلس با عصبانیت خواستار اجازه صحبت به او شدند، او میکروفون خود را به اعتراض بلند کرد که منجر به دستگیری هفت نفر و اخراج زفیر از صحن مجلس شد.

دموکرات ها گفتند که جمهوری خواهان با لغو برخی از جلسات دو کمیته ای که او در آنها خدمت می کند و لوایحی که قرار بود آنها را بشنوند به کمیته های دیگر منتقل کردند.

او اولین روز تبعید خود را در هفته گذشته با مبارزه برای استفاده از نیمکت در راهروی ساختمان دولتی گذراند. کارت کلید او برای دسترسی به ورودی های کنگره، حمام و فضاهای کاری مهمانی، طبق دادخواست غیرفعال شد.

زفیر صبح دوشنبه در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان به طور خلاصه صحبت کرد. مجلس کامل – منهای زفیر – بعد از ظهر ملاقات کرد و زفیر از یک تنقلات خانه ایالتی رای داد زیرا چند نفر نیمکت را اشغال کرده بودند.

مجلس در غروب بدون اینکه حکمی در این دعوا صادر شود به تعویق افتاد. قانونگذاران قرار بود روز سه شنبه دوباره تشکیل جلسه دهند.

وضعیت او بازتاب اخراج دو قانونگذار تنسی در سال جاری از مجلس قانونگذاری آن ایالت به دلیل اعتراض به سیاست اسلحه بود.

جمهوریخواهان مونتانا در تلافی علیه زفیر، او را متهم کردند که از خطی عبور کرده است که در بهترین حالت در بحث های سیاسی ضعیف است. غیرمعمول نیست که قانون‌گذارانی که درگیر مسائل داغی مانند سقط جنین یا حقوق اسلحه هستند، از سوی معترضان یا حتی نمایندگان دیگر به دلیل «خون بر دستان شما» سرزنش می‌شوند.

وکلای زفیر به اختلافات حقوقی قبلی اشاره کردند که در آن دادگاه ها در کنار سیاستمدارانی قرار گرفتند که اظهارات بحث برانگیز داشتند، از جمله پرونده ای که شامل تهدیدهای پنهان یک قانونگذار محافظه کار اورگان علیه پلیس ایالتی بود.

نهمین دادگاه استیناف ایالات متحده سال گذشته حکم داد که الزام سناتور اورگان برای 12 ساعت اخطار قبل از آمدن به کاپیتول، آزادی بیان او را به عنوان یک مقام منتخب نقض می کند و به عنوان تلافی برای سخنان او بود.

وکلای دادگستری همچنین به پرونده دادگاه عالی ایالات متحده در سال 1966 اشاره کردند که در آن قضات در مقابل قانونگذاران جورجیا قرار گرفتند که سعی داشتند قانونگذار تازه منتخب – جولیان باند، که بعداً رئیس NAACP شد – را کنار بگذارند، زیرا او انتقادات از جنگ ویتنام را تأیید می کرد.