سنگ پرتاب شد، لاستیک ها سوختند، بزرگراه ها مسدود شدند: دستگیری عمران خان پاکستان را به جوش می آورد

از حمزه عامر: بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) از خارج از دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) در روز سه شنبه باعث ناآرامی های گسترده و هرج و مرج خشونت آمیز در سراسر کشور شده است. معترضان بوته‌های درختان، لاستیک‌ها را سوزاندند و آجرها و بلوک‌ها را در جاده‌های منتهی به مقر عمومی (GHQ) در راولپندی پرتاب کردند، در حالی که دیگران سنگ و آجر را به سمت دروازه اصلی GHQ پرتاب کردند. اسلام آباد، لاهور، کراچی، پیشاور و دیگر شهرهای بزرگ در سراسر کشور شاهد بودند که حامیان تحریک انصاف برای ابراز خشم خود، بزرگراه های اصلی را مسدود کردند.

در حالی که دستگیری عمران خان توسط دفتر ملی پاسخگویی (NAB) و مقامات پاکستانی رنجرز می تواند غوغای ضد دولتی را برانگیزد. بر اساس گزارش ها، خشم حامیان تحریک انصاف بیشتر متوجه نهادهای نظامی و دفاتر، خانه ها و تأسیسات آنها بود.

عمران خان خط قرمز ماست. او تنها امید ما و آینده کشورمان است. او را دستگیر کرده اند تا ساکتش کنند. اما ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.

بلافاصله پس از دستگیری خان، معترضان شعارهایی را سر دادند که هدف اصلی آنها نهاد نظامی بود و نه دولت ائتلاف حاکم فعلی.

یونیفرم پشت این آدم ربایی است. یونیفرم پشت این تروریسم است.”

همچنین بخوانید | عمران خان ساعاتی قبل از دستگیری چه گفت: «با دقت به من گوش کن… تلاش برای کشتن من» | تماشا کردن

با شروع اعتراضات، هواداران خشمگین حزب تحریک انصاف به سمت مقر فرماندهی در راولپندی، مناطق تحت کنترل ارتش، محل سکونت فرمانده سپاه در لاهور و سایر مناطق تحت کنترل نظامی راهپیمایی کردند.

خشم آنها متوجه تشکیلات نظامی بود که مقامات آن با حمایت از دولت حاکم PDM (جنبش دموکراتیک پاکستان) علیه خان برای برکناری و توطئه علیه وی توطئه کردند.

با تخریب خودروهای پلیس و حمله به محل سکونت فرمانده سپاه در لاهور، اعتراضات خشونت آمیزتر شد. بسیاری از وسایل نقلیه با جاده های فولادی، آجر، سنگ، بلوک و باتوم آسیب دیدند.

از سوی دیگر، دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) به دستگیری عمران خان توجه کرد و مقامات NAB را برای بازجویی از دستگیری خان فراخواند.

حامیان تحریک انصاف که امیدوار بودند IHC دستور آزادی فوری رئیس خود را صادر کند، وقتی دادگاه دستگیری را “قانونی” نامید، ناامید شدند.

کارشناسان سیاسی می گویند که این درگیری بین عمران خان و نهادهای نظامی است. «دستگیری عمران خان در مورد پرونده القادر تراست یک حالت بود. با این حال، معترضان حزب تحریک انصاف تصمیم گرفتند تا نهادهای نظامی را مورد انتقاد قرار دهند و آنها را به اتهام دستگیری او متهم کنند. به نظر می رسد که دستگاه نظامی از اتهامات مداوم عمران خان بسنده کرده است. رضوان رازی، تحلیلگر ارشد سیاسی، گفت: مدت زیادی است که خان به سازمان‌های اطلاعاتی، مقامات ارتش و دیگران هشدار، تهدید و متهم به اتهامات سنگین و جدی از جمله تلاش برای ترور می‌کند.»

حزب تحریک انصاف تصمیم گرفته است دستگیری عمران خان توسط NAB را در دادگاه عالی پاکستان (SCP) به چالش بکشد و تا زمانی که رهبر آنها آزاد نشود به اعتراض خود علیه آن ادامه دهد.