سی آر رائو، ریاضیدان هندی-آمریکایی، جایزه بین المللی آمار را با رتبه 102 دریافت کرد

توسط Press Trust of India: کالیامپودی راداکریشنا رائو، ریاضیدان و آماردان برجسته هندی-آمریکایی، جایزه بین المللی آمار سال 2023 را که معادل جایزه نوبل در این زمینه است، به خاطر کار عظیم خود در 75 سال پیش که تفکر آماری را متحول کرد، دریافت خواهد کرد.

بنیاد جایزه بین‌المللی آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که کار رائو، بیش از 75 سال پیش، همچنان بر علم تأثیر عمیقی دارد.

رائو که اکنون 102 ساله است، این جایزه را که همراه با جایزه 80000 دلاری است، در جولای امسال در کنگره جهانی آمار موسسه بین المللی آمار دوسالانه در اتاوا، انتاریو، کانادا دریافت خواهد کرد.

گای ناسون، رئیس این موسسه گفت: “در اعطای این جایزه، ما از کار بزرگ CR Rao که نه تنها تفکر آماری را در زمان خود متحول کرد، بلکه همچنان به اعمال نفوذ عظیمی بر درک بشر از علم در طیف گسترده ای از رشته ها ادامه می دهد، تجلیل می کنیم.” جایزه بین المللی بنیاد آمار.

همچنین بخوانید | تماشای دردناک: پریانکا چاتورودی در نقش شینده و فادناویس از معبد رام آیودیا بازدید می کنند

بنیاد در بیانیه ای در اول آوریل گفت که رائو در مقاله قابل توجه خود در سال 1945 که در بولتن انجمن ریاضی کلکته منتشر شد، سه نتیجه اساسی را نشان داد که راه را برای حوزه مدرن آمار هموار کرد و ابزارهای آماری را فراهم کرد که امروزه به شدت در علم استفاده می شود.

اولین مورد، که اکنون به عنوان کران پایین Cramer-Rao شناخته می شود، ابزاری برای دانستن اینکه چه زمانی روشی برای تخمین یک کمیت به خوبی هر روشی است، ارائه می دهد.

نتیجه دوم که قضیه رائو-بلکول نام دارد (چون به طور مستقل توسط آماردان برجسته دیوید بلک ول کشف شد)، وسیله ای برای تبدیل یک تخمین به یک تخمین بهتر – در واقع بهینه – فراهم می کند. در این بیانیه آمده است که این نتایج با هم پایه‌ای را تشکیل می‌دهند که بسیاری از آمارها بر اساس آن ساخته شده‌اند.

و سومین نتیجه بینش‌هایی را ارائه داد که پیشگام یک حوزه بین‌رشته‌ای جدید است که به عنوان «هندسه اطلاعات» شکوفا شده است. این بیانیه افزوده است که در مجموع، این نتایج به دانشمندان کمک می کند تا به طور موثرتر اطلاعات را از داده ها استخراج کنند.

هندسه اطلاعات اخیراً برای کمک به درک و بهینه‌سازی اندازه‌گیری‌های بوزون هیگز در برخورد دهنده بزرگ هادرون، بزرگترین و قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان، استفاده شده است.

همچنین در تحقیقات اخیر بر روی رادارها و آنتن ها کاربردهایی پیدا کرده است و به پیشرفت های چشمگیری در هوش مصنوعی، علم داده، پردازش سیگنال، طبقه بندی شکل و تفکیک تصویر کمک کرده است.

فرآیند Rao-Blackwell در استریولوژی، فیلتر ذرات و اقتصاد سنجی محاسباتی از جمله موارد دیگر به کار گرفته شده است، در حالی که کران پایینی Cramer-Rao در زمینه های مختلفی مانند پردازش سیگنال، طیف سنجی، سیستم های رادار، رادیوگرافی تصویر چندگانه، ریسک اهمیت زیادی دارد. تجزیه و تحلیل و فیزیک کوانتومی

رائو در خانواده ای تلوگو در هاداگالی، کارناتاکا به دنیا آمد. تحصیلات او در گودور، نوزوید، ناندیگاما و ویساخاپاتنام، همه در آندرا پرادش به پایان رسید.

او در سال 1943 مدرک کارشناسی ارشد ریاضیات را از دانشگاه آندرا و کارشناسی ارشد آمار را از دانشگاه کلکته دریافت کرد.

او مدرک دکترا را در کالج کینگ در دانشگاه کمبریج گرفت. او در سال 1965 مدرک DSc را نیز از کمبریج اضافه کرد.

رائو ابتدا در موسسه آمار هند و موزه مردم شناسی در کمبریج کار کرد.

بعدها او چندین سمت مهم را به عهده گرفت، به عنوان مدیر مؤسسه آماری هند، جواهر لعل نهرو استاد و پروفسور ملی در هند، استاد دانشگاه در دانشگاه پیتسبورگ و پروفسور ابرلی و رئیس آمار و مدیر مرکز تجزیه و تحلیل چند متغیره در ایالت پنسیلوانیا. دانشگاه.

او در حال حاضر استاد بازنشسته در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و استاد پژوهشی در دانشگاه بوفالو است.

رائو افتخارات زیادی دریافت کرده است. عنوان Padma Bhushan توسط دولت هند (1968) و Padma Vibhushan در سال 2001 به او اعطا شد.

همچنین بخوانید | به یاد کالپانا چاولا، شجاع ترین دختر هند که ستارگان را فتح کرد

جایزه بین‌المللی آمار هر دو سال یکبار با همکاری پنج سازمان بین‌المللی آمار اعطا می‌شود.

این جایزه یک دستاورد بزرگ توسط یک فرد یا تیم در زمینه آمار را به رسمیت می شناسد، به ویژه یک دستاورد از ایده های قدرتمند و بدیع که منجر به کاربردهای عملی و پیشرفت در سایر رشته ها شده است.

این جایزه از جوایز نوبل، جایزه آبل، مدال فیلدز و جایزه تورینگ الگوبرداری شده است.

اولین جایزه بین المللی در آمار در سال 2017 به دیوید آر کاکس برای توسعه مدل خطرات متناسب کاکس تعلق گرفت که به محققان اجازه می دهد تا میزان بقای بیماران را در مطالعات پیچیده بررسی کنند.

بردلی افرون در سال 2019 برای روش آماری معروف به bootstrap، یک روش محاسباتی هوشمندانه برای ارزیابی عدم قطعیت در آمار کاربردی، این جایزه را دریافت کرد. Nan Laird در سال 2021 به دلیل توسعه روش های قدرتمندی که تجزیه و تحلیل مطالعات طولی پیچیده را ممکن ساخته است، این جایزه را دریافت کرد.