شمشیر اتاق خواب تیپو سلطان در حراجی لندن به قیمت 143 کرور فروخته شد.

توسط میز جهانی هند امروزشمشیر اتاق خواب تیپو سلطان، حاکم قرن هجدهم میسورو، به قیمت 14 میلیون پوند (17.4 میلیون دلار یا 143 کرور) در حراجی Bonhams Art اسلامی و هندی، یک خانه حراج در لندن فروخته شد. این یک رکورد جدید حراج جهانی برای یک شی هندی و اسلامی است.

طبق بیانیه مطبوعاتی بونهامز، شمشیر حدود 1500000-2000000 پوند تخمین زده شد. بونهامز همچنین گفت که شمشیر مهمترین سلاح با ارتباط شخصی ثابت شده با حاکم است.

“این شمشیر دیدنی بزرگ‌ترین سلاح‌های مرتبط با تیپو سلطان است که هنوز در دستان خصوصی است. ارتباط شخصی نزدیک آن با سلطان، منشأ بی‌عیب و نقص آن که تا همان روز دستگیری قابل ردیابی است، و مهارت فوق‌العاده‌ای که در ساخت آن انجام شد، باعث شده است. این منحصر به فرد و بسیار مطلوب است.

همچنین بخوانید | رستاخیز حاکم قرن هجدهم تیپو سلطان در کارناتاکای محصور در نظرسنجی

نیما ساغرچی، رئیس گروه اسلامی، “شمشیر تاریخ خارق‌العاده‌ای، منشأ شگفت‌انگیز و صنعتگری بی‌رقیب دارد. جای تعجب نیست که بین دو مناقصه‌دهنده تلفنی و یک مناقصه‌دهنده در اتاق به شدت رقابت شد. ما از نتیجه خرسندیم.” و هنر هند در Bonhams، در بیانیه ای گفت.

همانطور که فرانسیس بوکانان در گزارش خود در محل در توصیف کاخ تیپو بلافاصله پس از محاصره توضیح داد، زمانی که سلطان خواب بود شمشیری در دسترس سلطان قرار داشت. اتاق خواب قفل دار و پیچ دار او با یک جفت تپانچه و یک شمشیر در کنارش) این سلاح از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. تیغه ای که روی آن نوشته شده است “شمشیر حاکم” بسیار خوب است. توسط شمشیرسازان مغول ساخته شده است. مدل تیغه‌های آلمانی که در قرن شانزدهم به هند معرفی شد. قبضه با خط طلایی بسیار زیبا با پنج صفت خدا و دو ندای خدا را به نام می‌خوانند.»

همچنین بخوانید | چرا Tipu Sultan یک موضوع تفرقه‌انگیز در کارناتاکای محدود به نظرسنجی است

به گفته خانه حراج، پس از کشته شدن تیپو سلطان، شمشیر او به نشانه شجاعت به سرلشکر بریتانیایی دیوید بیرد اهدا شد.

تیپو سلطان در سال 1782 جانشین پدرش به عنوان فرمانروای پادشاهی میسور در جنوب هند شد. او پیشگام استفاده از توپخانه راکتی در جنگ‌ها علیه کشورهای همسایه و همچنین شرکت هند شرقی بود که یکی از مخالفان سرسخت آن بود.

سلطنت او همچنین با معرفی یک تقویم جدید و سیستم ضرب سکه و سایر اصلاحات اداری و مالی که بر اساس کار پدرش ساخته شد و او میسور را به پویاترین اقتصاد هند تبدیل کرد، مشخص شد.

همچنین بخوانید | با نزدیک شدن به نظرسنجی های کارناتاکا، BJP و کنگره بر سر روسای Vokkaliga که تیپو سلطان را “کشتند” می جنگند.