طرح جنگ فوق محرمانه ناتو: نشت یا هک، واقعیت یا اطلاعات نادرست؟

توسط بیدیشا سها: چند روز پس از طرح جنگی ادعایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که جزئیات اطلاعات محرمانه در مورد ارتش اوکراین را پیش از حمله برنامه ریزی شده علیه سربازان روسیه در تلگرام و توییتر طرفدار روسیه نشان می دهد، سؤالاتی در مورد چگونگی عمومی شدن اسناد و اینکه آیا واقعاً این اسناد منتشر شده است، مطرح می شود. معتبر.

بیش از 100 صفحه از اسناد فاش شده، پنتاگون را بر آن داشته تا تحقیقاتی را در مورد این موضوع آغاز کند. صفحاتی که برخی از آنها به عنوان “فوق سری” برچسب گذاری شده اند، ظاهراً حاوی نمودارها و جزئیاتی در مورد تحویل تسلیحات، قدرت گردان، جزئیات مربوط به وضعیت نیروهای اوکراینی، پدافند هوایی و تجهیزات نظامی، اطلاعات طبقه بندی شده در مورد تسلیحات و حمایتی است که ایالات متحده به آنها ارائه کرده است. کیف در مبارزه با مهاجمان روس و اطلاعات در مورد مسائل داخلی در کشورهای مختلف از جمله اسرائیل و کره جنوبی.

این اسناد هیچ طرح نبرد خاصی را ارائه نمی‌کنند، مانند چگونگی، زمان و مکان اوکراین که قصد دارد حمله خود را آغاز کند، اما خلاصه‌ای از زمانی ارائه می‌کند – از اول مارس، از آنچه که نیروهای اوکراینی ممکن است برای این کارزار نیاز داشته باشند.

منبع نشت

این درز اولین بار توسط نیویورک تایمز در 6 آوریل گزارش شد، پس از آن که چندین کانال تلگرامی 5 تصویر عکس از برنامه های جنگی “فوق سری” را به اشتراک گذاشتند. به نظر می رسد تاریخ این اسناد به اوایل ماه مارس مربوط می شود، یعنی زمانی که برای اولین بار به صورت آنلاین در Discord، یک پلت فرم اجتماعی پیام رسانی فوری، که در آن افراد می توانند چت روم های خود را به نام «سرورها» میزبانی کنند، پست شدند.

با این حال، یک سازمان مستقر در هلند که متخصص در زمینه اطلاعات منبع باز (OSINT) است، Bellingcat، شواهدی پیدا کرده است که نشان می دهد برخی از اسناد مربوط به ژانویه حتی زودتر به صورت آنلاین منتشر شده اند و به طور عجیبی نقطه نابرابری وجود دارد.

در 5 آوریل، انتشار این اسناد از طریق کانال های تلگرامی طرفدار روسیه آغاز شد که اولین نسخه آن در کانال تلگرام “Donbass Devushka” بود.

(منبع: تلگرام)

(منبع: تلگرام)

طبق تحقیقات Bellingcat، یکی از کاربران در 4chan، یک وب‌سایت بولتن مبتنی بر تصویر، تصاویر را در یک موضوع در تابلوی Politically Incorrect (/pol/) پست کرده بود و سه پست از هشت پست، تصاویر اسناد را پیوست کرده بودند. این هشت پست توسط همان کاربر 4chan ساخته شده است، همانطور که توسط همان شناسه استفاده شده نشان داده شده است.

نابرابری در تصاویر

از بین 100 تصویر اسناد طبقه بندی شده که در رسانه های اجتماعی به بیرون درز کرده بود، بلینگکت یک تصویر مشترک بین پست های تلگرام و 4chan را شناسایی کرد: نقشه ای که چندین آمار از جمله تعداد تجمعی سربازان KIA (کشته شده در عمل) در روسیه و اوکراین را نشان می داد. طرف در طول جنگ.

با این حال، اعداد در این دو تصویر متفاوت است، به طوری که منبع اول (4chan) تلفات روسیه را بیشتر از اوکراینی نشان می دهد و منبع دوم (Donbass Devushka) برعکس.

تصویر لو رفته تغییراتی را در ارقام تلفات اوکراین نشان می دهد.

نگاهی گذرا به تصویر تلگرام نشانه هایی از تغییر تصویر با زمان ارسال بعدی، وضوح تصویر تارتر، و عدم تراز اعداد را نشان می دهد. بنابراین، به نظر می رسد اکانت تلگرام «Donbass Devushka» یا هر منبع دیگری که توسط این حساب بازنشر شده است، تصویر اصلی را دستکاری کرده تا اعداد بسیار بالاتر KIA اوکراین را نشان دهد.

اولین حضور آنلاین

در 4 مارس، تقریباً یک ماه قبل از پست‌های تلگرام و 4chan، حداقل 10 سند در سرور Discord به نام “Minecraft Earth Map”، یک بازی محبوب سندباکس، پست شد. همانطور که در تصویر توسط Bellingcat مشاهده می شود، یکی از کاربران دیسکورد پاسخ داد: “در اینجا، اسناد فاش شده داشته باشید” – با پیوست 10 سند در مورد اوکراین، که برخی از آنها دارای علامت “فوق سری” بودند.

گفتگوی سرور Minecraft Discord (منبع: Bellingcat)

کاربری که این اسناد عکس‌برداری شده را به اشتراک گذاشته بود، بعداً در توییتر ادعا کرد که آنها را توسط کاربر دیگری در سرور Discord به نام WowMao که توسط و برای طرفداران یوتیوب‌بر محبوبی به همین نام اداره می‌شود، پست شده است.

در 1 مارس و 2 مارس، یک کاربر WowMao بیش از 30 سند، که بسیاری از آنها با علامت “فوق محرمانه” مشخص شده اند، بر روی سرور پست کرد، بنابراین قبل از ارسال سرور Minecraft پیش از آن است.

همین کاربر ده‌ها سند دیگر درباره اوکراین را قبل از پاکسازی آنها در 7 آوریل روی این سرور پست کرده است. در حالی که Bellingcat این پست‌ها را دیده است، نتوانسته به طور مستقل صحت اسناد موجود در آنها را تأیید کند.

در توییتر، یک دسته از @MrLucca که اکنون حذف شده است، یک رشته اسناد طبقه بندی شده را در 1 مارس به اشتراک گذاشت.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و رهبران نظامی روز جمعه درباره راه های جلوگیری از درز اطلاعات نظامی گفتگو کردند.

NYT گزارش می دهد: “شواهدی که نشان می دهد این یک نشت است، و نه هک، قوی به نظر می رسد.”

اسناد چه چیزی را نشان می دهد؟

در رابطه با نبرد در حال انجام در روسیه و اوکراین، اسناد فاش شده نشان می دهد که هجوم عظیم مهمات مورد نیاز است تا نیروی هوایی روسیه را از تغییر مسیر جنگ دور نگه دارد. پیش‌بینی می‌شود که در اسناد فاش‌شده‌ای که NYT به آن دسترسی دارد، انبار موشک‌های مربوط به سامانه‌های دفاع هوایی S-300 و Buk متعلق به دوران شوروی، که 89 درصد از حفاظت اوکراین در برابر بیشتر هواپیماهای جنگنده و برخی بمب‌افکن‌ها را تشکیل می‌دهند، به طور کامل تخلیه می‌شود. 3 و اواسط آوریل.

طبق اسناد اولیه، ذخایر موشکی اوکراین، که “89 درصد” از حفاظت این کشور در برابر اکثر هواپیماهای جنگنده را تشکیل می دهد، ممکن است تا اوایل ماه مه “به طور کامل تخلیه شود”.

یکی دیگر از اسناد دفاع هوایی تخمین زده است که دفاع هوایی اوکراین که برای محافظت از سربازان در خط مقدم طراحی شده است تا 23 مه “به طور کامل کاهش می یابد”.

در سندی دیگر، تاریخ تحویل ساخت نیروی رزمی UAF ارائه شده توسط ایالات متحده و شرکای متحد آن تا 6 تا 19 مارس برآورد می شود، در حالی که تحویل برخی تجهیزات و تانک ها برای اواخر آوریل و می برنامه ریزی شده است.

در میان دیگر افشاگری‌های احتمالی بر اساس ارزیابی اسناد توسط تحلیلگران امنیتی در رسانه‌های اجتماعی، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، آدرس IP یک شرکت خط لوله گاز کانادایی توسط یک گروه هکر تحت هدایت سرویس امنیت فدرال روسیه به خطر افتاده است. ; رهبری موساد، سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، کارکنان آژانس و شهروندان اسرائیلی را به شرکت در اعتراضات ضد دولتی در ماه مارس تشویق می کند. سئول، متحد کلیدی آمریکا، بین درخواست های ایالات متحده برای کمک به تامین مهمات به اوکراین و سیاست رسمی آن مبنی بر عدم ارائه سلاح های کشنده به کشورهای در حال جنگ و غیره دچار اختلاف شده است.

نشت های اخیر دیگر

مجموعه اسناد فاش شده که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال (WSJ) به آنها دسترسی پیدا کرده است حاوی اطلاعات دقیقی در مورد برنامه ها و مسیرهای هواپیماهای جاسوسی آمریکا و متحدانش در دریای سیاه، آسیب پذیری برخی از تسلیحات آمریکایی ارائه شده به اوکراین و … ترکیب و تسلیحات 9 تیپ ارتش اوکراین در حال آموزش توسط ایالات متحده و متحدان برای حمله بهاری آینده.

علاوه بر اطلاعات مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین، پرونده های فاش شده شامل گزارش های اطلاعاتی ادعایی روزانه ارائه شده به وزیر دفاع لوید آستین و رئیس ستاد مشترک ارتش ژنرال مارک میلی، گزارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) درباره رهبران اسرائیل است. سرویس جاسوسی موساد و اطلاعات در مورد بحث در داخل دولت کره جنوبی در مورد فروش مهمات توپخانه به کیف. بسیاری از اسناد مربوط به فوریه هستند و به نظر می رسد که اندکی پس از ایجاد آنها به صورت آنلاین منتشر شده اند، گزارش WSJ.

واقعیت یا اطلاعات نادرست

پنتاگون انتشار این اسناد را یک نقض اطلاعاتی بزرگ توصیف کرده است. با این حال، تلاش بیهوده ای برای دستکاری ارقام صورت گرفته است تا تلفات اوکراین را سنگین تر از ارزیابی اولیه نشان دهند.

در یک پست تلگرامی توسط Gray Zone، یک کانال وبلاگ نویسی milli، آمده است: «نباید احتمال بالای درز چنین اطلاعات طبقه بندی شده را دقیقاً در لحظه تشدید خصومت ها و پس از واقعیت رویدادهای انجام شده که در اسناد، اطلاعات نادرست اطلاعات غربی برای گمراه کردن فرماندهی ما برای شناسایی استراتژی دشمن در ضد حمله آتی است.

مخفیگاه حدود 100 سند محرمانه جدید پنتاگون از داده های عملیاتی جنگ در اوکراین که در رسانه های اجتماعی فاش شده است، وضعیت جنگ در اوکراین، نقشه های اطلاعاتی حساس دفاع هوایی اوکراین و تلاش ادعایی واشنگتن را روشن کرده است. جاسوسی از نزدیکترین متحدان خود از جمله اوکراین، اسرائیل و کره جنوبی. اگرچه تا این لحظه، تنها یک صفحه از اسناد پنتاگون وجود دارد که به عنوان دستکاری شده شناسایی شده است، اما تازه بودن اسناد، به نظر می رسد که برخی از آنها به سختی 40 روز از عمر آنها می گذرد، به پیامدهای مخرب اشاره می کند.

در حالی که توییتر و Discord سیاست هایی در مورد نحوه رسیدگی به مطالب حساس دارند. اما این قوانین دارای مناطق خاکستری هستند و فقط می توانند به طور مطلوب اجرا شوند. هنوز مشخص نیست که آنها چگونه یا حتی اسناد فاش شده را از پنتاگون حذف خواهند کرد یا خیر.