عربستان سعودی چند روز پس از تماس جیشانکار، هندی ها را به سلامت از سودان خارج کرد

نوشته گیتا موهان: عربستان سعودی از تخلیه امن اتباع خارجی از جمله هندی ها از سودان آسیب دیده خبر داده است. وزارت خارجه عربستان روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تاکنون 91 شهروند خارجی سرگردان را تخلیه کرده است.

ملت عرب اعلام کرد که از 91 تبعه خارجی تخلیه شده، 66 نفر از کشورهای دوست از جمله هند هستند. همچنین اتباع بنگلادشی را از سودان درگیر درگیری خارج کرده است.

بخوانید | هند با ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات برای تضمین امنیت هندی ها در سودان تعامل می کند: منابع

این چند روز پس از آن صورت می گیرد که اس جایشانکار وزیر امور خارجه با همتایان خود در عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفتگو کرد. هر دو کشور به “حمایت عملی خود در میدان” اطمینان داده بودند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «تعداد شهروندانی که از کشورهای دوست تخلیه شدند به 66 نفر رسید که از ملیت‌های زیر هستند: کویت، قطر، امارات، مصر، تونس، پاکستان، هند، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو». در بیانیه ای گفت.

در سودان، ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در حال جنگ مرگبار قدرت در سراسر کشور هستند. این تخلیه در زمانی انجام می شود که هر دو بیانیه هایی صادر کرده بودند که گفته بودند از جمعه به مناسبت عید فطر آتش بس سه روزه را حفظ خواهند کرد.

این خشونت ها به دلیل اختلاف نظر بر سر طرحی با حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید چهار سال پس از سقوط عمر البشیر مستبد و دو سال پس از کودتای نظامی آغاز شد. هر دو طرف طرف دیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم می کنند.