عمران خان از شورای امنیت پاکستان خواست تا دموکراسی را نجات دهد و گفت: “شما آخرین امید ما هستید”

توسط Press Trust of India: عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان روز چهارشنبه در بحبوحه ممنوعیت احتمالی حزب سیاسی خود در پی حملات هوادارانش به تاسیسات نظامی، از قضات دادگاه عالی برای نجات دموکراسی در پاکستان درخواست کرد و گفت: “شما آخرین امید ما هستید”.

خان 70 ساله در یک خطاب به ملت از طریق رسانه های اجتماعی همچنین گفت که سرکوب گسترده حزب تحریک انصاف پاکستان ادامه دارد و رژیم “کل رهبری و حتی کسانی را که حتی یک نفر نیستند زندانی کرده است. بخشی از حزب.” خان با اشاره به بالاترین قوه قضائیه گفت: شما آخرین امید ما هستید.

همچنین بخوانید | ضربه ای دیگر به عمران خان با خروج دستیار فواد چودری از تحریک انصاف پاکستان

خان تاکید کرد: “قضات دادگاه عالی، ملت به شما نگاه می کند و اتحاد شما برای مردم بسیار مهم است. اکنون به شما بستگی دارد که این کشور را نجات دهید و برای آن موضع گیری کنید زیرا پاکستان در حال تبدیل شدن به یک جمهوری موز است.” خان که در اوایل ماه جاری در پی خشونت های گسترده حامیانش با گرما مواجه است، همچنین پیشنهاد گفت و گو کرد و گفت که آماده تشکیل کمیته ای برای گفتگو با “هرکسی که امروز در قدرت است” است.

“من این کمیته را تشکیل می دهم و دو چیز می گویم: اگر آنها به کمیته بگویند که راه حلی دارند و کشور بدون من می تواند بهتر کار کند. یا به کمیته بگویند پاکستان از برگزاری انتخابات در ماه اکتبر چه سودی خواهد داشت. ما را متقاعد کنید که این دو مورد است.» وی افزود: فردا کمیته را اعلام می کنم.

دولت خدمات اینترنت را در محل اقامت وی ​​در پارک زمان به حالت تعلیق درآورده بود. در 9 مه، پس از دستگیری خان توسط تکاوران شبه نظامی، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او دوازده تاسیسات نظامی از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.

همچنین تماشا کنید | از لاهور تا لندن، کارگران PTI در حمایت از عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان تظاهرات کردند

مقر ارتش در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت. پلیس تعداد کشته شدگان درگیری های خشونت آمیز را 10 نفر اعلام کرد. “آنها از آتش زدن خانه فرمانده سپاه لاهور سود بردند و از آن برای سرکوب PTI استفاده کردند – سرکوبی که هرگز در تاریخ کشور دیده نشده است.” خان گفت. او گفت که اداره اطلاعات و اطلاعات نظامی می توانند پشت توطئه حملات 9 مه به ساختمان های دولتی باشند و بهانه ای برای حذف حزب خود به آنها ارائه کنند.

خان ادعا کرد که در جریان ناآرامی‌های نهم ماه مه پس از دستگیری وی در اسلام آباد، 25 نفر به ضرب گلوله کشته شدند. او گفت: «چرا هیچ تحقیقی انجام نمی شود زیرا آنها در یک تیراندازی مستقیم کشته شدند؟» او مدعی شد که مقامات کل رهبری حزب او و حتی کسانی را که حتی بخشی از حزب نیستند زندانی کرده اند. یکی از راه‌های خروج، این است که آنها کلمات جادویی “من PTI را ترک می‌کنم” را به زبان می‌آورند – آیا این یک شوخی است؟ خان پرسید.

چند تن از رهبران حزب تحریک انصاف، از جمله شیرین مزاری، وزیر سابق حقوق بشر سابق و فواد چودری، وزیر سابق اطلاعات، با احساس گرما در روندهای قانونی، حزب را ترک کردند. خان گفت که خروج مزاری از سیاست نه تنها برای حزب او بلکه برای کل کشور و دموکراسی آن ضرر بود. خان گفت: «در حال حاضر بیش از 10000 کارگر ما در زندان هستند.

همچنین بخوانید | حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، دادگاه عالی را علیه محاکمه در دادگاه‌های نظامی تغییر می‌دهد

خان گفت که حامیان او اکنون از حضور در رسانه ها می ترسند، زیرا می ترسند دستگیر شوند و به زندان انداخته شوند. خان گفت: “من به مردمم گفته ام که مخفی شوند. من به کارگران و کارمندانم می گویم که نیازی به بیرون آمدن شما نیست. در خانه های خود نمانید، پنهان شوید.” او فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را به خاطر بدترین نقض حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان مورد انتقاد قرار داد.

خان گفت که این ظلم باعث از بین رفتن حزب او نمی شود بلکه در واقع محبوبیت آن را افزایش می دهد. او گفت: “آنطور که آنها گردن می گیرند و آنها را مجبور به ترک PTI می کنند. شما برای این به دنیا نیامده اید… وقتی ملت در مقابل ترس سرش را خم می کند، آن ملت ها می میرند.” خان گفت مردن بهتر از پذیرفتن بردگی قدرت هاست. او از تشکیلات نظامی پرسید که آیا در تلاش برای حذف او از صحنه سیاسی، پاکستان را نابود می کنند؟

وی با اشاره به رهبر حزب خلق پاکستان ذوالفقار علی بوتو که در یک انتخابات سرنگون شد، گفت: “اجازه دهید به شما بگویم که حمایت حزب تحریک انصاف کاهش نخواهد یافت. برخلاف زمان بوتو، امروز عصر رسانه های اجتماعی است و شما نمی توانید مردم را سرکوب کنید.” کودتای نظامی توسط ژنرال ضیاءالحق، فرمانده وقت ارتش. بوتو در سال 1979 به طور جنجالی محاکمه و اعدام شد. من هر روز آماده هستم.»

همچنین بخوانید | عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان برای افشای فایل صوتی جدید از نماینده کنگره آمریکا کمک می‌خواهد

اظهارات وی ساعاتی پس از آن بیان شد که خواجه آصف، وزیر دفاع، گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب خان در پی حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی است. آصف به خبرنگاران گفت: «تصمیم (برای ممنوعیت PTI) هنوز گرفته نشده است، اما مطمئناً بازنگری در جریان است.» با این حال، وی گفت: در صورت تصمیم نهایی دولت برای ممنوعیت این موضوع، موضوع برای تصویب به مجلس ارجاع خواهد شد. حزب حاکم سابق

او همچنین از خان به خاطر محکوم نکردن حملات به تأسیسات نظامی انتقاد کرد. «تاکنون (عمران) محکوم نکرده است [the violence] با کلمات روشن می گوید نمی دانستم، بود [in custody]. تلفنش را داشت [â€æ] او تکرار کرد که این واکنش قابل انتظار بود و در صورت دستگیری دوباره تکرار خواهد شد.» آصف مدعی شد که خرابکاری تأسیسات نظامی در سراسر کشور در 9 ماه مه «حملات هماهنگ شده» بود که توسط خان برنامه ریزی شده بود. «احساس می‌کنم که مبارزات یک ساله‌اش – تمام نقشه‌هایش شکست خورد و این آخرین حرکت او علیه نیروهای مسلح بود.»

با این حال، رهبر حزب تحریک انصاف، وکیل علی ظفر گفت که این حزب این ممنوعیت را در دادگاه به چالش می کشد، زیرا یک حزب سیاسی نمی تواند منع شود. او به رسانه ها گفت که وقتی در دهه 1960 ممنوعیتی برای جماعت اسلامی وضع شد، توسط قاضی عالی وقت، آلوین رابرت کورنلیوس کنار گذاشته شد. خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

همچنین بخوانید | عمران خان دولت را به تلاش برای زدن “ناک اوت فنی” علیه خود متهم می کند