عمران خان در بحبوحه ناآرامی های سیاسی هشدار داد که کشور با وضعیتی مشابه پاکستان شرقی روبرو خواهد شد

از حمزه عامر: عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان روز چهارشنبه هشدار داد که پاکستان در میان ناآرامی های پس از دستگیری چشمگیر هفته گذشته او به سمت یک “فاجعه قریب الوقوع” پیش می رود.

رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) که تا 31 مه وثیقه حفاظتی را تضمین کرده است، در یک آدرس ویدیویی گفت که اگر بی ثباتی سیاسی این کشور رسیدگی نشود، ممکن است پاکستان با “وضعیت مشابه پاکستان شرقی” مواجه شود. در سال 1971 پاکستان شرقی از پاکستان غربی جدا شد و به کشور بنگلادش تبدیل شد.

عمران خان دولت ائتلافی حاکم را متهم کرد که ارتش را در مقابل حزب خود، تحریک انصاف پاکستان قرار داده است.

“رهبران حزب دموکراتیک خلق و نواز شریف که در لندن مفقود شده است، کمترین نگرانی را دارند که آیا قانون اساسی کشور هتک حرمت شود، نهادهای دولتی ویران شوند یا حتی ارتش پاکستان نام بدی به دست آورد. آنها به دنبال منافع خود برای نجات ثروت غارت شده هستند. تنها،” او گفت.

همچنین بخوانید | «قانون ارتش یا…»: «عناصر قدرتمند» گزینه‌هایی را به عمران خان داده است.

به نقل از روزنامه داون، وی گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که قدرت ها باید به طور معقولی تجدید نظر کنند در غیر این صورت کشور با وضعیتی مشابه پاکستان شرقی مواجه خواهد شد.

دولت موقت در ایالت پنجاب پاکستان از عمران خان خواسته بود تا ساعت 14 روز پنجشنبه «30 تا 40 تروریست پناه گرفته» را به محل اقامت خود تحویل دهد.

به گزارش PTI، خان در پاسخ از دولت خواسته است که پس از دریافت حکم بازرسی، خانه را به روشی قانونی بازرسی کند.

او پیش از این در توییتی نوشت: “احتمالا آخرین توییت من قبل از دستگیری بعدی ام است. پلیس خانه ام را محاصره کرده است.” او همچنین ویدیوهایی را منتشر کرد که نشان می‌داد پلیس در خارج از خانه‌اش موضع گرفته است.

پاکستان هفته گذشته پس از دستگیری عمران خان به اتهام فساد در 9 مه شاهد تظاهرات خشونت آمیز بود. معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند.

روز دوشنبه، مقامات ارشد ارتش وعده دادند که آتش افروزان را که به تأسیسات نظامی و نظامی حمله کردند، از طریق محاکمه بر اساس قوانین مربوطه کشور، از جمله قانون ارتش پاکستان و قانون اسرار رسمی، به دست عدالت بسپارند.

(با ورودی های Press Trust of India)