قبل از سفر بایدن به ایرلند شمالی، پلیس با بمب های بنزینی حمله کرد

یک خودروی پلیس در ایرلند شمالی، درست یک روز قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با بمب های بنزینی و اشیاء دیگر مورد حمله قرار گرفت. این سفر ابتدا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب انجام شد.

میز جهانی هند امروز

دهلی نو،به روز شده: 11 آوریل 2023 ساعت 08:50 IST

یک روز قبل از سفر بایدن به ایرلند شمالی، پلیس با بمب های بنزینی حمله کرد

چهار جوان در منطقه ملی گرای ایرلندی کرگان در حال پرتاب بمب های بنزینی به سمت خودروی زرهی پلیس دستگیر شدند (عکس: رویترز/ فایل)

توسط میز جهانی هند امروز: یک روز قبل از سفر برنامه ریزی شده جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به ایرلند شمالی، خشونت در لندندری آغاز شد، زیرا افراد نقابدار با بمب های بنزینی و اشیاء به یک خودروی پلیس حمله کردند. پلیس به خبرگزاری رویترز گفت که این حمله در یک رژه در مخالفت با توافق صلح جمعه خوب رخ داد.

به گزارش رسانه ها، بایدن روز سه شنبه وارد ایرلند شمالی می شود و این دیدار همزمان با بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب خواهد بود. کاخ سفید هفته گذشته تایید کرد که آقای بایدن از جزیره ایرلند بازدید خواهد کرد و سفر چهار روزه وی همزمان با سالگرد توافق تاریخی صلح از بلفاست آغاز شد.

به گزارش رویترز، چهار جوان در منطقه ملی گرای ایرلندی کرگان در حال پرتاب بمب های بنزینی به سمت یک خودروی زرهی پلیس دستگیر شدند که از یک طرف آتش گرفته بود. جمعیت اندکی پس از آن متفرق شدند و پلیس گفت کسی آسیب ندیده است.

فوق العاده ناامید کننده

نایجل گودارد، نایجل گودارد، فرمانده ارشد منطقه دری سیتی و منطقه استرابان، گفت: «آنچه امروز بعدازظهر در کرگان شاهد آن بودیم، بسیار ناامیدکننده بود.

وی افزود: این یک حمله بی‌معنا و بی‌مورد به مأموران ما بود که برای انجام وظایف قانونی ما در منطقه حضور داشتند.

همچنین بخوانید | معلم ایالات متحده به دلیل درخواست از دانش آموزان برای نوشتن آگهی ترحیم برای تمرین تیراندازی اخراج شد

او گفت که پلیس منابع گردآوری شواهد را مستقر کرده و فیلم هایی را به دست آورده است که اکنون به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد جرایم احتمالی تحت قانون تروریسم 2000 بررسی می شود.

بایدن قرار است روز سه شنبه وارد بلفاست شود و روز چهارشنبه قبل از سفر به ایرلند برای سه روز دیگر، آدرسی را در دانشگاه بلفاست داشته باشد.

این دیدار در زمانی انجام می شود که امضای توافقنامه جمعه خوب که تا حد زیادی به سه دهه خونریزی فرقه ای در ایرلند شمالی پایان داد، 25 سال به پایان رسید. با این حال، هنوز برخی از خشونت های پراکنده توسط گروه های کوچک مخالف صلح وجود دارد.

بایدن بسیار هیجان زده است

سخنگوی کاخ سفید به بی‌بی‌سی گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از دیدار با جزیره ایرلند برای مدتی «بسیار هیجان‌زده» بوده است. هنگامی که رئیس جمهور به ایرلند شمالی می رسد، توسط نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، با فرصت کوتاهی برای دیدار با سیاستمداران محلی استقبال می شود.

همچنین بخوانید | بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در نظرسنجی های سال 2024: «من قصد دارم کاندید شوم اما…».

جان کربی گفت: پرزیدنت بایدن عمیقاً به ایرلند شمالی اهمیت می دهد و سابقه طولانی در حمایت از صلح و رفاه در آنجا دارد.

او اواخر فردا بلفاست را ترک می کند تا در رویدادهایی در شهرستان های لوث و مایو و در دوبلین شرکت کند. بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد که او روز جمعه به سفر خود به جمهوری پایان می‌دهد.