مجلس قانونگذاری کارولینای شمالی به رهبری جمهوری خواهان لایحه ممنوعیت سقط جنین را تصویب کرد

توسط رویترز: مجلس قانونگذاری ایالت کارولینای شمالی که تحت کنترل جمهوری خواهان است، روز پنجشنبه لایحه ای را تصویب کرد که مدت زمان سقط جنین را از 20 هفته به 12 هفته محدود می کند، اقدامی که می تواند دسترسی میلیون ها زن در سراسر جنوب به این عمل را به شدت کاهش دهد.

سنای ایالتی این لایحه را با 29 به 20 در امتداد خطوط حزبی، یک روز پس از تصویب مجلس نمایندگان ایالتی در رأی گیری مشابه حزبی، تصویب کرد.

این اقدام اکنون به روی کوپر فرماندار دموکرات است که قول داده است آن را وتو کند. اما جمهوری خواهان به لطف یک قانونگذار سابق دموکرات که اخیراً احزاب خود را تغییر داده است، اکثریت فوق العاده در هر دو مجلس دارند و اگر همه جمهوری خواهان از آن حمایت کنند، می توانند وتوی کوپر را لغو کنند.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، زنانی را که برای سقط جنین به کارولینای شمالی سفر کرده‌اند از ایالت‌های محافظه‌کار جنوبی مجاور که پس از لغو حکم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 1973 که حقوق فدرال سقط جنین را منع یا به شدت محدود کرده بودند، جلوگیری می‌کند. .

همچنین بخوانید | سناتورهای زن ایالتی فراتر از خطوط حزبی می روند و پیشنهاد ممنوعیت سقط جنین در کارولینای جنوبی را مسدود می کنند

این پیشنهاد مستلزم حضور پزشکان در هنگام تجویز داروی سقط جنین و بیمارانی که به دنبال سقط پزشکی هستند باید 72 ساعت قبل از عمل با پزشک مشورت حضوری داشته باشند و این امر دریافت خدمات را برای متقاضیان سقط در خارج از ایالت دشوارتر می کند. در کارولینای شمالی

کوپر در ویدئویی که پس از رای‌گیری روز پنجشنبه در توییتر منتشر شد، از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه که قبلاً وعده‌های تبلیغاتی خود را مبنی بر حفاظت از سلامت باروری زنان داده بودند، انتقاد کرد و از رای‌دهندگان خود خواست که از لغو وتو حمایت نکنند.

دموکرات‌ها و حامیان حقوق سقط جنین، حامیان جمهوری‌خواه این لایحه را به خاطر آوردن آن به رای‌گیری در مجلس نمایندگان در کمتر از 24 ساعت پس از ارائه این اقدام در اواخر روز سه‌شنبه، به شدت مورد انتقاد قرار دادند و از تحلیل و بحث طولانی‌تری که معمولاً در مورد چنین قانونی اتفاق می‌افتد، جلوگیری کردند.

با این حال، جمهوری‌خواهان از آن به‌عنوان «قانون عقل سلیم» دفاع کردند که نشان‌دهنده سازش بین دو طرف در مورد یک موضوع قطبی‌کننده است، و خاطرنشان کردند که این قانون شامل تأمین مالی برای سرپرستی و مراقبت از کودکان و همچنین مرخصی با حقوق والدین است.

سناتور لیزا بارنز، یک جمهوری خواه، گفت: تمرکز این قانون، سلامت و ایمنی زنان و کودکان است.

مری ویلز بود، سناتور دموکرات، این لایحه را “ویرانگر بی رحمانه” خواند و هشدار داد که زنان مجبور خواهند شد به دنبال سقط جنین غیرقانونی باشند.

او گفت: «محدود کردن دسترسی به مراقبت مانع از وقوع سقط جنین نخواهد شد. آنها فقط از وقوع سقط جنین ایمن جلوگیری خواهند کرد.»

معترضان در مجلس سنا شعار می دادند: “حقوق سقط جنین اکنون!” پس از رای گیری، رئیس سنا دستور داد تا گالری پاک شود.

همچنین بخوانید | مجلس نمایندگان آمریکا لایحه حمایت از ازدواج همجنس گرایان را پس از حکم دادگاه عالی درباره سقط جنین به تصویب رساند

بر اساس پیشنهاد کارولینای شمالی، سقط جنین انتخابی پس از سه ماهه اول بارداری ممنوع خواهد بود، مگر در موارد تجاوز جنسی، زنای با محارم، ناهنجاری های محدود کننده زندگی جنین و فوریت های پزشکی.

کلید اکثریت وتوی جمهوریخواهان کارولینای شمالی، نماینده سابق ایالت دموکرات، تریشیا کاتام است که در آوریل وابستگی حزبی خود را به جمهوری خواه تغییر داد.

کاتام روز چهارشنبه به ممنوعیت 12 هفته ای سقط جنین رأی داد، تغییری چشمگیر در موضع او نسبت به یک سال پیش، زمانی که او در توییتر قول داد «به سابقه قوی من در دفاع از حق انتخاب ادامه دهد».

طبق گفته موسسه Guttmacher، یک گروه تحقیقاتی حامی حقوق سقط جنین، از زمانی که دادگاه عالی حقوق فدرال سقط جنین را در ژوئن 2022 لغو کرد، تقریباً کل ممنوعیت سقط جنین در 14 ایالت اعمال شده است.

طبق مطالعه انجمن برنامه ریزی خانواده، یک سازمان غیرانتفاعی که حقوق سقط جنین و تحقیق را ترویج می کند، سقط جنین در کارولینای شمالی در دو ماه اول پس از این حکم 37 درصد بیشتر از هر ایالت دیگر افزایش یافت.

به گفته این جامعه، در شش ماه پس از صدور حکم، به طور متوسط ​​3978 سقط ماهانه در کارولینای شمالی رخ داده است که 788 سقط نسبت به میانگین دو ماه قبل از آن افزایش داشته است.

هفته گذشته، ائتلافی از قانونگذاران جمهوری خواه، دموکرات و مستقل – همه زن – با موفقیت طرح ممنوعیت سقط جنین را در کارولینای جنوبی محافظه کار تصویب کردند. در همان روز، مجلس قانونگذاری نبراسکا پس از شش هفته، ممنوعیت اکثر سقط جنین را به طور محدود رای داد.