نبرد در خارطوم به عنوان میانجیگری در عربستان برای حل بحران سودان در حال انجام است

توسط رویترز: درگیری‌ها در جنوب خارطوم در روز یکشنبه شنیده شد، زیرا نمایندگان طرف‌های متخاصم سودان برای گفت‌وگوهایی در عربستان بودند که میانجی‌های بین‌المللی امیدوارند به درگیری سه هفته‌ای پایان دهد که صدها نفر را کشته و باعث مهاجرت شده است.

ابتکار عمل ایالات متحده و عربستان سعودی اولین تلاش جدی برای پایان دادن به جنگ بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است که بخش‌هایی از خارطوم پایتخت سودان را به مناطق جنگی تبدیل کرده و طرح مورد حمایت بین‌المللی را برای ایجاد حاکمیت غیرنظامی در سال‌های بعد از مسیر خارج کرده است. از ناآرامی ها و قیام ها

نبردها از اواسط آوریل تا کنون صدها نفر را کشته و هزاران نفر را زخمی کرده اند، کمک رسانی را مختل کرده و 100000 پناهجو را به خارج از کشور فرار کرده اند.

مناهیل صلاح، یک پزشک آزمایشگاهی 28 ساله که در پرواز تخلیه از بندر سودان به امارات متحده عربی بود، گفت که خانواده او به مدت سه روز در خانه خود نزدیک به مقر ارتش در پایتخت مخفی شده بودند و در نهایت به ساحل دریای سرخ سفر کردند.

او گفت: “بله، از زنده ماندن خوشحالم.” اما من احساس غم و اندوه عمیقی می کنم زیرا مادر و پدرم را در سودان پشت سر گذاشتم و غمگینم زیرا این همه درد در وطن من اتفاق می افتد.

هزاران نفر اصرار دارند تا از بندر سودان با قایق به عربستان سعودی بروند، هزینه پروازهای تجاری گران قیمت را از طریق تنها فرودگاه فعال این کشور بپردازند یا از پروازهای تخلیه استفاده کنند.

عبدالقادر 75 ساله که یک پرواز تخلیه به امارات را نیز گرفتار شد، گفت: ما خوش شانس بودیم که به ابوظبی سفر کردیم، اما آنچه در خارطوم اتفاق می افتد، جایی که تمام زندگی ام را در آن گذراندم، دردناک است. ترک زندگی و خاطراتت چیزی غیرقابل توصیف است.

همچنین بخوانید | بحران سودان: جناح های متخاصم برای گفتگوهای “آتش بس بشردوستانه” در عربستان سعودی ملاقات می کنند

در حالی که میانجی‌ها به دنبال راهی برای صلح هستند، هر دو طرف به صراحت اعلام کرده‌اند که فقط درباره آتش‌بس بشردوستانه بحث خواهند کرد، نه اینکه پایان جنگ را مذاکره کنند.

محمد حمدان داگالو، رهبر RSF، که معمولاً با نام همدی شناخته می شود، با تایید حضور گروه خود، گفت که امیدوار است مذاکرات به هدف مورد نظر خود یعنی تامین امنیت عبور و مرور امن برای غیرنظامیان دست یابد.

همدی متعهد شده است که عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش را دستگیر کند یا بکشد، و همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هر دو طرف تمایلی به مصالحه برای پایان دادن به خونریزی ندارند.

این درگیری در 15 آوریل پس از فروپاشی طرحی با حمایت بین المللی برای گذار به دموکراسی آغاز شد.

برهان، یک افسر حرفه ای ارتش، ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده دارد که پس از برکناری عمر البشیر مستبد دیرینه در سال 2019 و کودتای نظامی سال 2021 منصوب شد، در حالی که همدی، رهبر سابق شبه نظامیان که نام خود را در درگیری دارفور بر سر زبان ها انداخت، معاون اوست. .

همچنین بخوانید | عملیات نجات 24 ساعته IAF 192 هندی را از سودان جنگ زده بازگرداند.

قبل از جنگ، همدی اقداماتی مانند نزدیک شدن به یک ائتلاف غیرنظامی را انجام داده بود که نشان می داد او برنامه های سیاسی دارد. برهان جنگ را به دلیل “جاه طلبی” خود می داند.

قدرت‌های غربی از انتقال به یک دولت غیرنظامی در کشوری که در یک چهارراه استراتژیک بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد، حمایت کرده‌اند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آخر هفته برای گفتگو با رهبران سعودی به عربستان سعودی سفر کرده بود.

همچنین بخوانید | ژنرال های متخاصم سودان آتش بس نظری را تمدید کردند اما به جنگ ادامه می دهند