نیروهای روسی پس از حفر خندق در نزدیکی نیروگاه اتمی چرنوبیل از بیماری تشعشعات رنج می برند

توسط میز جهانی هند امروزمقامات گفتند که چندین سرباز روسی پس از حفر خندق در جنگل چرنوبیل، نزدیک نیروگاه هسته ای که 37 سال پیش منفجر شد، دچار بیماری تشعشعات شده اند.

ایندیپندنت در گزارشی نوشت، اوکراینی‌های ساکن در نزدیکی ایستگاه هسته‌ای به سربازان روسی که سال گذشته منطقه را اشغال کرده بودند، نسبت به ایجاد کمپ در جنگل هشدار دادند.

در آنچه که به عنوان بدترین فاجعه هسته ای جهان شناخته می شد، راکتور شماره 4 در 26 آوریل 1986 منفجر شد و تعداد زیادی از مردم را کشت و صدها نفر را در اثر تشعشعات زخمی بر جای گذاشت.

پس از فاجعه چرنوبیل، تیم‌هایی از کارشناسان شیمیایی برای حفاری خاک سطحی آلوده و دفن آن در زیر زمین در جنگل سرخ – که به دلیل رنگ درختان پس از حادثه نام‌گذاری شد، اعزام شدند.

به نقل از تایمز، یکی از ساکنان که به نیروهای روسی هشدار داد گفت که آنها “خطرات را درک می کنند”، اما “فقط غلیظ بودند”. این ساکن گفت که آنها در فاصله 6 مایلی (نه کیلومتری) از نیروگاه، سنگرهایی حفر کردند، کانال خنک کننده راکتور را وارد کردند – هم سطح با گربه ماهی – و حیوانات را با شلیک گلوله کشتند.

همچنین بخوانید | اوکراین 15 موشک از 18 موشک روسی را در حمله اولیه صبح ساقط کرد

نیروهای روسیه در 24 فوریه سال گذشته، روزی که تهاجم آغاز شد، وارد چرنوبیل شدند. آنها پنج هفته قبل از خروج از منطقه در آنجا ماندند.

بابا حنا 90 ساله با یادآوری رویارویی با نیروهای روسی به تایمز گفت: “من شروع کردم به داد زدن بر سر آنها.”

حنا گفت: “من سعی کردم به آنها اطلاعات سیاسی بدهم و توضیح دهم که در کشورشان چه اتفاقی می افتد… من یک روسی زبان هستم، از آنها پرسیدم که آنها در آنجا چه می کنند، فکر می کنند چه کسی را آزاد می کنند.”

همچنین بخوانید | متاسفیم: اوکراین به خاطر توییت کالی عذرخواهی می کند، می گوید این کشور به فرهنگ هند احترام می گذارد