هزاران نفر در سایه حملات به تظاهرات قضایی اسرائیل پیوستند

هزاران اسرائیلی به تظاهرات علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر برای تشدید کنترل‌ها بر دادگاه عالی پیوستند.

رویترز

تلآویو،به روز شده: 9 آوریل 2023 ساعت 14:02 IST

تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

مردم قرمز پوش، در صف ایستاده اند در طول تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و اصلاحات قضایی دولت ائتلاف ملی گرای او، در تل آویو، اسرائیل، 8 آوریل 2023. (عکس رویترز)

توسط رویترز: با وجود تشدید نگرانی‌های امنیتی پس از دو حمله مرگبار یک روز قبل، ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر برای تشدید کنترل‌ها بر دادگاه عالی به تظاهرات پیوستند.

آخرین مورد از سلسله اعتراضات علیه این طرح ها که ماه گذشته در مواجهه با موجی از اعتصابات و تظاهرات گسترده متوقف شد، در حالی صورت می گیرد که اسرائیل با افزایش شدید تنش ها در چندین جبهه در ماه مبارک رمضان مواجه است.

در اطراف مسجد الاقصی در اورشلیم، ده‌ها هزار نمازگزار در میان نگرانی‌ها از تکرار احتمالی حملات شبانه پلیس در این هفته که با رگبار موشک به اسرائیل و حملات اسرائیل به غزه و جنوب لبنان انجام شد، انتظار می‌رفتند.

بخوانید | تنش های اسرائیل با توقف اصلاحات قضایی نتانیاهو کاهش یافت

ساعاتی پس از حمله مسلحانه به کشته شدن دو خواهر اسرائیلی و زخمی شدن مادرشان در نزدیکی شهرک‌هایی در کرانه باختری اشغالی، اسرائیلی‌ها نیز پس از اصابت خودرو در تل‌آویو در روز جمعه که منجر به کشته شدن یک مرد ایتالیایی و زخمی شدن پنج گردشگر دیگر شد، به شدت نگران شدند.

نتانیاهو نیروهای ذخیره پلیس مرزی را بسیج کرده و به ارتش دستور داده است تا مواضع امنیتی خود را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، در میان درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای آرامش، تقویت کند.

در مرکز تل آویو، جمعیتی که پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را به اهتزاز در می‌آوردند که به نشانه اعتراضات طی سه ماه گذشته تبدیل شده‌اند، در اعتراض به طرح‌هایی که آنها آن را تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند، تجمع کردند.

تظاهرات با دعا برای قربانیان حملات یک روز قبل آغاز شد، اما معترضان گفتند که نگرانی های امنیتی آنها را متوقف نخواهند کرد.

آمیتای گینزبرگ، دانشجوی 26 ساله، گفت: «امنیت یک چیز است اما اصلاحات چیز دیگری است. ما همچنان به اینجا می آییم و با صدای بلند و صریح می گوییم که نمی گذاریم این اصلاحات بگذرد.»

بخوانید | ده ها هزار اسرائیلی علیه اصلاحات دادگاه نتانیاهو تظاهرات کردند: “او می خواهد اسرائیل را بسازد…”

این پیشنهادها که به دولت کنترل مؤثری بر انتصاب قضات دیوان عالی می دهد و به پارلمان اجازه می دهد تا بسیاری از تصمیمات دادگاه را نادیده بگیرد، یکی از بزرگترین بحران های داخلی در تاریخ اخیر اسرائیل را ایجاد کرده است.

صدها هزار تظاهرکننده، از جمله نیروهای ذخیره ارتش، رهبران تجاری، اعضای صنعت فناوری اسرائیل و دانشگاهیان برجسته شرکت کرده‌اند و با حامیان ائتلاف مذهبی-ملی‌گرای نتانیاهو روبرو شده‌اند.

طرف دولتی، که قضات فعال را به غصب فزاینده نقش پارلمان متهم می کند، می گوید که برای بازگرداندن تعادل مناسب بین قوه قضاییه و سیاستمداران منتخب، نیاز به بازنگری است.

منتقدان می‌گویند که برخی از کنترل‌ها و توازن‌های حیاتی زیربنای یک دولت دموکراتیک را از بین می‌برد و قدرت کنترل‌ناپذیر را در اختیار دولت قرار می‌دهد.

قبل از تظاهرات، پلیس از مردم خواسته بود که جاده ها را آزاد بگذارند تا به خدمات اورژانس اجازه دهند آزادانه در پی هجوم خودروهای روز جمعه در یک گردشگاه ساحلی محبوب در تل آویو حرکت کنند.

بخوانید | نخست وزیر مودی و نتانیاهو راه های تقویت روابط هند و اسرائیل را بررسی کردند