هند در میان دعوت‌کنندگان به اجلاس سران G7 در حالی که نخست‌وزیر ژاپن به دنبال مقابله با قاطعیت چین است

توسط آسوشیتدپرس: هند در میان هشت دعوت شده به اجلاس گروه هفت (G-7) این هفته در هیروشیما قرار دارد. ترکیبی از کشورهای دعوت شده توسط فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن برای شرکت در اجلاس G7، تلاشی برای کمک به تلاش برای مقابله با قاطعیت چین و تهاجم روسیه به اوکراین تلقی می شود.

نشست گروه هفت (G-7) یک بازی دیپلماتیک پیچیده و پرمخاطره خواهد بود که هدف آن حل و فصل برخی از جدی ترین بحران های جهان است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از هند، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، ویتنام، اندونزی، کومور و جزایر کوک دعوت کرده است. به گفته تحلیلگران، او امیدوار است که این ترکیب از کشورها به تلاش ها برای ایستادگی در برابر قاطعیت چین و حمله روسیه به اوکراین کمک کند.

او همچنین خواهان روابط قوی‌تر با متحدان ایالات متحده و کشورهای در حال توسعه و پیشرفت در کار به سوی جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است، چیزی که در بحبوحه تهدیدات هسته‌ای کره شمالی و روسیه دشوارتر به نظر می‌رسد.

با استقبال رهبران ثروتمند جهان از این کشورهای مهمان، در اینجا نگاهی داریم به آنچه که باید انتظار داشته باشیم:

فشار بر چین، روسیه

همانطور که دیپلمات های ارشد آنها ماه گذشته در نشستی در ناگانو ژاپن انجام دادند، رهبران کشورهای G-7 – ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و اتحادیه اروپا – تلاش خواهند کرد تا تشکیل دهند. یک جبهه متحد در برابر تهدیدات چین برای تایوان و جنگ روسیه علیه اوکراین.

لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه Ewha در سئول، گفت: «گروه ۷ متعهد به حفظ نظم بین‌المللی است و بیشتر اعضای آن در اروپا هستند، بنابراین حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه اولویت اصلی است».

ایزلی گفت: “ژاپن به عنوان ستون G-7 در آسیا، به ویژه بر به روز رسانی نظم بین المللی برای مقابله با ظهور چین متمرکز است.” دستور کار دولت کیشیدا و دعوت‌های ویژه برای نشست هیروشیما نشان‌دهنده تلاشی برای مهار چین نیست، بلکه برای گسترش ائتلاف بین‌المللی مدافع استانداردهای رفتار دولتی است.»

هشت کشور مهمان روابط سیاسی و اقتصادی پیچیده ای با چین و روسیه دارند.

هند بخشی از گروه چهار متشکل از چهار کشور هند و اقیانوس آرام، از جمله ایالات متحده، ژاپن و استرالیا است. چین این چهار نفر را به نمایندگی از “ناتوی آسیایی” متهم کرده است.

در مورد جنگ روسیه و اوکراین، هند چندین بار از رای دادن به قطعنامه های سازمان ملل علیه مسکو خودداری کرده است، اگرچه بر لزوم دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ تاکید کرده است. هند نیز واردات نفت روسیه را افزایش داده است.

برزیل یکی از اعضای گروه کشورهای در حال توسعه به اصطلاح بریکس از جمله چین، روسیه و هند است. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا اخیراً به چین سفر کرد تا روابط خود را با بزرگترین شریک تجاری خود تقویت کند.

او همچنین اوکراین و برخی در غرب را با موضع خود در مورد جنگ عصبانی کرده است و اخیراً پیشنهاد کرده است که اوکراین کریمه را برای ایجاد صلح واگذار کند.

به گفته کیم یول سو، کارشناس موسسه کره جنوبی برای امور نظامی، ژاپن به دلیل اختلافات ارضی با چین به ویتنام علاقه مند است.

کشورهای “جهانی جنوب”.

کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفته است که فهرست کشورهای میهمان او نشان دهنده اهمیت کشورهای موسوم به “جنوب جهانی” است. این اصطلاحی است که برای کشورهای در حال توسعه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین استفاده می شود.

کشورهای G-7 حدود 40 درصد از فعالیت های اقتصادی جهان را به خود اختصاص می دهند که در مقایسه با حدود 80 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی در دهه 1970 کاهش یافته است.

چوی یونمی، کارشناس ژاپنی در موسسه سیاست گذاری موسسه آسان کره جنوبی، می گوید: «وقتی سازمان ملل قطعنامه هایی را تصویب می کند، می بینید که تعداد قابل توجهی از 190 کشور عضو آن کشورهای «جنوبی جهانی» هستند.

به گفته کیم، این کارشناس، اهمیت اندونزی برای ژاپن، برای مثال، به منابع طبیعی فراوان و پتانسیل اقتصادی آن مرتبط است.

هند رئیس‌جمهور امسال G-20 است که به عنوان پل مهمی بین اقتصادهای G-7 و جنوب جهانی دیده می‌شود. ژاپن به طور سنتی روابط نزدیکی با هند داشته است، جایی که کیشیدا نخست وزیر در ماه مارس برای دیدار با نخست وزیر هند، نارندرا مودی از آنجا دیدار کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن در پاسخ به سؤالات آسوشیتدپرس گفت که گروه 7 و سایر کشورها برای مقابله با مسائل انرژی، امنیت غذایی، تغییرات آب و هوایی، بهداشت و توسعه باید با کشورهای جنوب جهانی همکاری کنند.

متحدین آمریکا

دعوت ژاپن از کره جنوبی نشان دهنده نقش همسایگان به عنوان متحدان سرسخت ایالات متحده با تهدید امنیتی مشترک از سوی زرادخانه هسته ای در حال پیشرفت کره شمالی است.

در هفته‌های اخیر، کیشیدا و یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، گام‌های اساسی برای تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی و فراتر رفتن از نارضایتی‌های تاریخی ناشی از استعمار ژاپن در شبه جزیره کره در سال‌های 1910-1945 برداشته‌اند.

پاسخ وزارت خارجه ژاپن به پرسش AP، یون را به دلیل “دیپلماسی فعال نشان دهنده تعهد به صلح و رفاه منطقه، از جمله اعلام استراتژی هند و اقیانوس آرام” ستود.

انتظار می‌رود کیشیدا، یون و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حاشیه اجلاس سران G-7 درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی، نفوذ فزاینده چین و جنگ روسیه و اوکراین گفتگو کنند.

به گفته وزارت خارجه ژاپن که استرالیا را “شریک استراتژیک ویژه” نامیده است، استرالیا، همچنین متحد کلیدی ایالات متحده، قبلاً از نزدیک با ژاپن همکاری کرده است، از جمله در تلاش برای دستیابی به “آزاد و باز هند-اقیانوس آرام”.

سال گذشته، دو کشور توافقنامه امنیتی جدیدی را امضا کردند که شامل همکاری های نظامی، اطلاعاتی و امنیت سایبری برای مقابله با بدتر شدن چشم انداز امنیتی ناشی از قاطعیت فزاینده چین است. این اولین توافقی بود که ژاپن با هر کشور دیگری غیر از ایالات متحده منعقد کرد.

مسائل دیگر

برخی از کشورهای میهمان، سازمان‌های منطقه‌ای و سایر نهادها را رهبری می‌کنند. برزيل سال آينده جايگاه هند را به عنوان رئيس گروه 20 بر عهده مي گيرد. اندونزی رئیس انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) است.

کومور رهبری اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد و جزایر کوک ریاست مجمع جزایر اقیانوس آرام را بر عهده دارند.

ژاپن در حال تقویت روابط امنیتی و اقتصادی خود با 18 کشور مجمع اقیانوس آرام است تا حدی برای مقابله با نفوذ فزاینده چین در آنجا. ناظران می گویند دعوت از جزایر کوک بیانگر احترام ژاپنی ها به کشورهای اقیانوس آرام است، جایی که نگرانی در مورد رهاسازی برنامه ریزی شده فاضلاب تصفیه شده اما هنوز رادیواکتیو به اقیانوس آرام از نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن که در اثر سونامی ویران شده است وجود دارد.

کیشیدا اهل هیروشیما، یکی از دو شهر ژاپنی است که در پایان جنگ جهانی دوم با بمب های اتمی آمریکا مورد اصابت قرار گرفت. برگزاری این اجلاس در زادگاهش به او فرصتی می دهد تا عزم خود را برای ساختن جهانی عاری از سلاح هسته ای بیان کند.

چوی، کارشناس گفت، به دلیل پیگیری کره شمالی برای موشک‌های هسته‌ای با هدف هدف قرار دادن سرزمین اصلی آمریکا، “اگر ژاپن کره جنوبی را که با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی در آستانه خود روبرو است، وارد نکند، کمی ناخوشایند خواهد بود.”