وزیر پاکستان می گوید عمران خان در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد

توسط Press Trust of India: رعنا صنا الله وزیر کشور پاکستان روز سه شنبه گفت که عمران خان در یک دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد زیرا نخست وزیر سابق “معمار” حوادث 9 مه بود که در آن تاسیسات نظامی و دولتی توسط کارگران حزب وی پس از دستگیری وی در سال 96 مورد حمله قرار گرفت. یک پرونده فساد

صنع الله با حضور در برنامه دان نیوز، رئیس 70 ساله حزب تحریک انصاف پاکستان را نیز متهم کرد که شخصاً قبل از دستگیری وی، برنامه ریزی حملات به تأسیسات نظامی را انجام داده است.

وزیر افزود: شواهدی نیز برای اثبات این ادعا وجود دارد.

بخوانید | وزیر بهداشت پاکستان ادعا می کند که گزارش پزشکی عمران خان مصرف کوکائین را نشان می دهد

وقتی از او پرسیده شد که آیا خان در دادگاه نظامی محاکمه می شود، گفت: “مطمئناً، چرا نباید انجام شود؟ برنامه ای که او برای هدف قرار دادن تاسیسات نظامی انجام داد و سپس آن را اجرا کرد، به نظر من کاملاً یک مورد است. دادگاه نظامی».

وزیر خان را متهم کرد که شخصاً شورش‌های 9 می را سازماندهی کرده است.

همچنین بخوانید | تیک توکر بریتانیا می گوید که عمران خان در زندگی خود به زرق و برق نیاز دارد و خواستگاری همسر “شیطان” خود را دارد.

او گفت: “حامیان او شعار دادند که “عمران خان خط قرمز ماست” و برنامه ریزی و آماده سازی به ابتکار و تحریک عمران خان انجام شد. او همه را انجام داد. او معمار همه این اختلافات است.”

وی افزود: «(شواهد) مستند است، در توییت ها و پیام های او آمده است.

وقتی از خان پرسیده شد که چگونه می‌توانست با رهبران حزب خود حتی از زندان ارتباط برقرار کند، وزیر پاسخ داد: «همه این (برنامه‌ریزی) قبل از رفتن او (به زندان) تصمیم گرفته شده بود که چه کسی چه کاری و کجا انجام دهد. و وقتی دستگیر می شود، استراتژی و وظایف چه خواهد بود. همه اینها قطعی شد.»

اظهارات وزیر یک روز پس از آن بیان شد که خواجه آصف وزیر دفاع گفت که هنوز تصمیمی در مورد محاکمه خان بر اساس قانون سختگیرانه ارتش وجود ندارد. با این حال، او گفت که نمی‌تواند چنین احتمالی را رد کند.

آصف گفت: «من این احتمال را رد نمی‌کنم که او برنامه‌ریز بوده و همه چیز را (در مورد 9 می) می‌دانست.

خان دست داشتن خود در خشونت را رد کرده و گفته است که در زمان وقوع این حادثه در زندان بوده است. او می گوید که نهاد قصد دارد او را در یک پرونده فتنه 10 سال در زندان نگه دارد.

در 9 مه، پس از دستگیری خان توسط تکاوران شبه نظامی در اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او بیش از 20 تأسیسات نظامی و ساختمان های دولتی، از جمله خانه فرماندهی سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند. مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت. خان بعداً با قرار وثیقه آزاد شد.

این خشونت واکنش شدید دولت و ارتش را با وعده اقدام علیه مجرمان برانگیخت که منجر به سرکوب مداوم افراد درگیر شد.

همچنین بخوانید | ‘طلاق های اجباری’: عمران خان دولت پاکستان را مقصر می داند زیرا رهبران ارشد حزب به دلیل اعتراضات خشونت آمیز ترک کردند

سازمان های مجری قانون بیش از 10000 کارگر حزب خان پاکستان را در سراسر پاکستان دستگیر کرده اند که 4000 نفر از آنها اهل پنجاب هستند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

پلیس پنجاب پیش از این با استناد به گزارشی از حصار جغرافیایی ادعا کرده بود که خان و دستیاران نزدیکش تلاش‌ها را برای یورش به اقامتگاه فرمانده سپاه لاهور و ساختمان‌های دیگر هماهنگ کرده‌اند.

دکتر عثمان انور، بازرس کل پلیس پنجاب، زمانی که داون با آن تماس گرفت، سابقه حصارکشی جغرافیایی و استفاده ادعایی از اقامتگاه خان در لاهور را برای طراحی حمله به خانه جناح تایید کرده بود.

همچنین بخوانید | پاکستان عمران خان، همسر بوشرا و بیش از 80 عضو حزبش را در لیست پرواز ممنوع قرار داد.

یک افسر ارشد که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه گفته بود که بسیاری از افشاگری های مهم از تجزیه و تحلیل رکورد زمین شمشیربازی به دست آمده است: مشخص شد که ظاهراً 154 تماس توسط خان با رهبران حزب و آشوبگران برای تحریک آنها به حمله صورت گرفته است. او گفته بود که رئیس حزب تحریک انصاف «مظنون اصلی» بود که ظاهراً حمله به خانه فرمانده سپاه را طراحی کرده بود.

این افسر گفته بود که سوابق تماس‌ها نشان می‌دهد همه تماس‌های تلفنی در 8 می و 9 می – روز دستگیری خان – برای آماده‌سازی کارگران برای حمله به ساختمان انجام شده است.

صنع الله روز جمعه گفت که 33 مظنون، 19 نفر در پنجاب و 14 نفر در خیبر پختونخوا به ارتش تحویل داده شدند.

روز دوشنبه، یک دادگاه ضد تروریسم در راولپندی به سرپرست زندان آدیالا دستور داد تا هشت مظنون را برای محاکمه به ارتش تحویل دهد.