چگونه تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه به هند در صرفه‌جویی 5 میلیارد دلاری در سال گذشته کمک کرد | توضیح داد

توسط آیشواریا داکورتنش بین اتحادیه اروپا و هند در حالی تشدید شد که اس جایشانکار، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اشاره به سرکوب فروش نفت روسیه به عنوان سوخت پالایش شده توسط هند داشت، واکنش نشان داد. روسیه توسط اتحادیه اروپا

بیانیه بورل در حالی بیان شد که طبق گزارش بانک بارودا، واردات نفت خام هند از روسیه در سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافت و رشدی 10 برابری را ثبت کرد. داده ها نشان می دهد که هند با افزایش خرید نفت خام روسیه، تقریباً 5 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.

روسیه اکنون به بزرگترین منبع نفت خام هند تبدیل شده است. نفتی که پالایش و تبدیل به سوخت نشده باشد، نفت خام نامیده می شود.

چند گزارش که نشان می‌دهد هند به روسیه برای نادیده گرفتن این تحریم‌ها کمک می‌کند، به نقش برجسته هند در خرید نفت خام با تخفیف از روسیه و فروش محصولات فرآوری شده به کشورهای اروپایی اشاره کرد. همچنین نشان دهنده جهش عمده در سهم هند از نظر واردات نفت خام از روسیه و صادرات به کشورهای اروپایی است.

چرا غرب نفت خام روسیه را محدود کرد؟

کشورهای غربی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کردند. برای اعمال تحریم ها، صادرات نفت خام از روسیه یکی از موارد مهم در فهرست محدودیت ها بود.

کشورهای گروه هفت شامل اتحادیه اروپا و استرالیا سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه برای نفت خام روسیه تعیین کرده اند. این کشورها به عنوان کشورهای ائتلاف سقف قیمت شناخته شدند.

سقف قیمت نفت خام روسیه، شرکت های حمل و نقل و بیمه های غربی را از مشارکت در تجارت نفت روسیه در صورت معامله بالای 60 دلار در هر بشکه منع می کند. این تلاشی برای کاهش وابستگی غرب به نفت خام روسیه بود.

تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی را از فروش برخی محصولات به روسیه محدود می‌کرد، در حالی که نهادهای روسی نیز از فروش این محصولات به اتحادیه اروپا منع شدند. بنابراین واردات و صادرات این محصولات به طور کامل ممنوع شد. نفت خام در تیررس کشورهای غربی قرار داشت زیرا محدودیت صادرات سوخت می تواند اقتصاد روسیه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

تحریم های روسیه چه سودی برای هند داشت؟

با اعمال سقف قیمت 60 دلاری، اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد که به صادرات سوخت این کشور معطوف شد. روسیه صادرات خود را تغییر داد و شروع به عرضه نفت خام با نرخ های تخفیف به کشورهایی مانند هند و چین کرد. هند جزو پنج واردکننده بزرگ نفت خام جهان است.

سقف قیمت نفت خام روسیه، شرکت های حمل و نقل و بیمه های غربی را از مشارکت در تجارت نفت روسیه در صورت معامله بالای 60 دلار در هر بشکه منع می کند. بنابراین، هند و چین به عنوان مقصدهای اصلی نفت روسیه ظاهر شدند و شرایط را برای شرکت های بازاریابی نفت (OMC) و شرکت های کشتیرانی فراهم کردند.

روسیه برای پالایشگاه های هندی تخفیف هایی را بر روی ترکیب اورال ارائه کرد که به OMC ها امکان داد عملکرد مالی خود را بهبود بخشند. به گفته منابع، این تخفیف ها بین 15 تا 20 دلار در هر بشکه گزارش شده است.

بانک بارودا گزارش داد که نفت روسیه تنها دو درصد از واردات سالانه نفت خام هند را تا سال 2021 تشکیل می داد، در حالی که این رقم در نتیجه جهش شدیدی به تقریباً 20 درصد داشت. بر اساس داده‌های این کشور، این خریدهای نفتی که هند از روسیه در سال مالی گذشته انجام داد، منجر به صرفه‌جویی در حدود 89 دلار در هر تن نفت خام شد.

گزارشی در ژانویه نشان داد که هند رکورد خرید نفت روسیه را به ثبت رساند و این کشور 33 برابر بیشتر از یک سال قبل از آن وارد کرد.

به گزارش رویترز، اروپا به طور متوسط ​​روزانه 154000 بشکه گازوئیل و سوخت جت از هند قبل از حمله روسیه به اوکراین وارد می کرد. اما بر اساس داده‌های Kpler، پس از اینکه اتحادیه اروپا واردات محصولات نفتی روسیه را از 5 فوریه ممنوع کرد، این میزان به 200000 بشکه در روز افزایش یافت.

واردات نفت هند از روسیه به حدی افزایش یافت که اکنون از مجموع واردات از عراق و عربستان سعودی بیشتر شده است. PTI به نقل از ردیاب انرژی Vortex گزارش داد در حالی که روسیه اکنون بیش از یک سوم کل نفت وارداتی هند را تامین می کند.

شرکت های حمل و نقل هندی چگونه جای خود را پیدا کردند

از آنجایی که سقف قیمت 60 دلاری کشتیرانان و بیمه‌گران غربی را از مشارکت در تجارت نفت روسیه منصرف کرد. این زمینه را برای بازیکنان جدید فراهم کرد. در میان آنها یک شرکت هندی نسبتاً کمتر شناخته شده بود که به دلیل رشد نمایی تجاری خود توجه غیرعادی را به خود جلب کرد.

مدیریت کشتیرانی گاتیک به یکی از بزرگترین مالکان کشتی های کشتیرانی در این تجارت تبدیل شد زیرا از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه 2022، بیشترین تانکرهای نفت را در سراسر جهان خریداری کرد.

بر اساس گزارش ایندین اکسپرس، گاتیک ناوگانی متشکل از 61 نفتکش قدیمی را از مارس 2022، زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد، گرد هم آورد. اکثر این افراد به طور متوسط ​​17 سال سن دارند. در این گزارش به نقل از شرکت اطلاعاتی بازار دریایی VesselsValue مستقر در لندن، ارزش تجمعی ناوگان بیش از 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

با این حال، با توجه به ساختارهای مالکیت بسیار پیچیده صنعت دریایی که ردیابی مالک واقعی یک کشتی را غیرممکن می کند، مشخص نیست که آیا همه کشتی ها متعلق به گاتیک هستند یا خیر.

اگرچه این شرکت قبلاً آدرس خود را با Buena Vista Shipping در مرکز خرید نپتون در Bhandup در حومه بمبئی به اشتراک گذاشته بود، تلویزیون India Today متوجه شد که این شرکت عملیات خود را تغییر داده است. دفتر هیچ تابلویی نداشت و درهای آن قفل بود.

هند با اتهامات کشورهای غربی مقابله می کند

اوایل این ماه، در 2 مه، یک گزارش مبتنی بر فنلاند فاش کرد که هند در صدر فهرست کشورهایی است که نفت خام از روسیه وارد می‌کنند و کالاهای فرآوری‌شده را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند – که این تحقیر غیرمستقیم تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

گزارش دیگری توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) نشان می دهد که هند بالاترین حجم محصولات نفتی را به کشورهای ائتلاف سقف قیمت ارسال کرده است، یک سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین. هند 14.8 میلیون تن فرآورده های نفتی به این کشورها فروخت که نشان دهنده افزایش 2.4 درصدی نسبت به سال قبل از نظر حجم، اما افزایش 48 درصدی از نظر ارزشی است. در این گزارش آمده است که این مورد به دلیل افزایش قیمت فرآورده های نفتی است که سود بیشتری را برای پالایشگاه های صادرکننده فرآورده های پالایش شده ایجاد می کند.

در این گزارش ادعا شده است که همه اینها تلاشی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تأمین مالی جنگ از طریق دور زدن اقداماتی است که تلاش می کند مانع از درآمدهای دولت روسیه شود.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در 16 می به فایننشال تایمز گفت، اتحادیه اروپا باید با فروش مجدد نفت روسیه به عنوان سوخت پالایش شده از جمله گازوئیل به اروپا توسط هند برخورد کند.

بورل گفت: «اگر گازوئیل یا بنزین وارد اروپا می‌شود، از هند می‌آید و با نفت روسیه تولید می‌شود، قطعاً دور زدن تحریم‌ها است و کشورهای عضو باید تدابیری اتخاذ کنند.»

اس جایشانکار، وزیر امور خارجه، در مقابل بورل گفت: نفت خام روسیه به طور قابل توجهی در کشور ثالث تبدیل شده است و دیگر به عنوان روسی تلقی نمی شود.

علیرغم فشارهای آمریکا و اروپا، هند از تبعیت کامل از تحریم های غرب بر واردات روسیه امتناع کرده است. هند خرید نفت خود را با این ادعا توجیه می کند که به عنوان کشوری که به شدت به واردات انرژی وابسته است و جمعیت قابل توجهی در فقر زندگی می کنند، نمی تواند قیمت های بالاتری را تحمل کند.