کاخ سفید نسبت به رکود اقتصادی هشدار داد زیرا مبارزه برای محدودیت بدهی ادامه دارد

توسط آسوشیتدپرساقتصاددانان کاخ سفید روز چهارشنبه نسبت به “آسیب شدید” به اقتصاد ایالات متحده در صورت عدم پرداخت بدهی هشدار دادند و هشدار دادند که نکول طولانی مدت می تواند باعث از دست دادن 8.3 میلیون شغل و سقوط 45 درصدی بازار سهام شود.

اما گزارش جدید شورای مشاوران اقتصادی نشان می‌دهد که حتی سناریوهای کمتر شدیدتر اقتصاد ایالات متحده را با مشکل مواجه می‌کند، شواهدی که نشان می‌دهد رویارویی سیاسی بر سر محدودیت بدهی هزینه‌های مالی زیادی را به همراه دارد. بدون توافقی بین کنگره و کاخ سفید، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری هشدار داد که دولت فدرال فاقد ابزارهای حسابداری برای ادامه استقراض خواهد بود و احتمالاً از اول ژوئن شروع به نکول می‌کند.

اولین و خطرناک‌ترین سناریو «پیش‌فرض طولانی‌مدت» است. دومین مورد، یک «نکول کوتاه مدت» است که در آن کنگره به سرعت عمل می‌کند تا به کشور اجازه دهد پس از نکول دوباره وام بگیرد. سومین «پرتگاه» است که در آن قانونگذاران ایمان و اعتبار کامل کشور را به خطر می اندازند، اما از نکول جلوگیری می کنند. کارشناسان گفتند که هر سه به اقتصاد آسیب می زند.

پرزیدنت جو بایدن در 9 ماه مه با رهبران کنگره دیدار می کند تا راهی برای حل بحران نزدیک پیدا کند.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان بر کاهش هزینه ها به عنوان بخشی از هر طرحی برای اجازه دادن به کشور برای از سرگیری استقراض اصرار دارند. بایدن می گوید که اجازه نخواهد داد کشور توسط چنین خواسته هایی “گروگان گرفته شود” و تنها با جمهوری خواهان در مورد هزینه ها به عنوان بخشی از فرآیند بودجه مذاکره خواهد کرد. رئیس‌جمهور و قانون‌گذاران دموکرات به دنبال افزایش «صادق» به سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری کشور هستند.

سخنگوی کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، از کالیفرنیا، روز چهارشنبه ایمیلی ارسال کرد که دموکرات ها را مسئول این بن بست دانست.

چاد گیل‌مارتین، سخنگوی مک‌کارتی، نوشت: «هیچ دلیل موجهی به‌جز سوء‌عمل سیاسی وجود ندارد که آمریکا بدهی‌های خود را نکول کند». “درآمد زیادی برای پرداخت سود بدهی جریان دارد.”

این بیانیه نکول را صرفاً مربوط به وام‌گیری فدرال می‌داند، اما مقامات دولت هشدار می‌دهند که پرداخت‌های از دست رفته به پیمانکاران، دریافت‌کنندگان تامین اجتماعی، کارمندان فدرال و سایرین نیز یک نکول محسوب می‌شود.

تحلیل کاخ سفید هشدار داد که یک نکول طولانی مدت می تواند بیش از 8 میلیون شغل در سه ماهه سوم سال 2023 به همراه داشته باشد و چشم انداز “رکود فوری و شدید به دستور رکود بزرگ” را افزایش دهد.

در این گزارش آمده است که دولت که قادر به استقراض پول نیست، فاقد ابزارهای سنتی است که برای تعدیل تأثیر رکود اقتصادی استفاده می کند، یعنی محرک اقتصادی و حمایت اجتماعی.

کاخ سفید گفت: «از آنجایی که دولت نمی‌تواند در یک رکود ناشی از نقض، اقدامات ضدچرخه‌ای را اجرا کند، گزینه‌های سیاستی محدودی برای کمک به خنثی کردن تأثیر بر خانوارها و مشاغل وجود خواهد داشت.» توانایی خانوارها و مشاغل، به ویژه مشاغل کوچک، برای استقراض از طریق بخش خصوصی برای جبران این درد اقتصادی نیز به خطر خواهد افتاد.»

یک پیش‌فرض کوتاه مدت نیز با 500000 شغل کمتر آسیب وارد می‌کند. بر اساس این تحلیل، حتی رویکرد «پرتگاه»، که در آن قانون‌گذاران در ساعت یازدهم به توافق می‌رسند، می‌تواند حدود 200 هزار شغل هزینه داشته باشد و 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه را کاهش دهد.

در حال حاضر نشانه هایی از استرس بازار به دلیل افزایش هزینه بیمه برای عدم پرداخت اسکناس های خزانه داری ایالات متحده وجود دارد. اقتصاد ایالات متحده نیز در وضعیت شکننده ای به سر می برد زیرا تلاش های فدرال رزرو برای کاهش تورم نگرانی ها از رکود را برانگیخته است.