کانادا در حال بررسی اخراج دیپلمات چینی به دلیل هدف قرار دادن یک قانونگذار است

توسط آسوشیتدپرسوزیر خارجه کانادا روز پنجشنبه گفت که این کشور در حال بررسی اخراج دیپلمات های چینی به دلیل گزارش آژانس اطلاعاتی است که می گوید یکی از آنها برای ارعاب بستگان هنگ کنگی یک قانونگذار کانادایی طراحی کرده است. ملانی جولی، وزیر امور خارجه، گفت که وزارت او در حال احضار سفیر چین به جلسه ای است تا تاکید کند که کانادا چنین مداخله ای را تحمل نخواهد کرد.

او گفت که گزارش آژانس اطلاعاتی نشان می‌دهد که مایکل چونگ، قانون‌گذار محافظه‌کار اپوزیسیون و بستگانش در هنگ‌کنگ پس از انتقاد چونگ از سوابق حقوق بشر پکن هدف قرار گرفتند. جولی در برابر یک کمیته پارلمان گفت: «ما در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف از جمله اخراج دیپلمات‌ها هستیم.

آژانس جاسوسی کانادا جزئیاتی را به طور عمومی منتشر نکرده است. چونگ گفته است که این گزارش یک دیپلمات مستقر در تورنتو را به عنوان بخشی از توطئه شناسایی می کند. چونگ از رفتار پکن با مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین انتقاد کرده است.

جولی در جلسه استماع کمیته به چونگ گفت: «نمی‌توانم شوک و نگرانی ناشی از این که عزیزان شما را هدف قرار داده‌اند، تصور کنم. “عواقبی خواهد داشت.” چونگ گفت که این دیپلمات باید در اولین هواپیمای خارج از کانادا باشد.

همچنین بخوانید | پلیس هنگ کنگ اولین اعتراض مجاز در سال‌ها را تحت نظر دارد

او گفت: «این غیرقابل توضیح است که به این دیپلمات قبلاً گفته نشده است که کشور را ترک کند. «اگر ما این اقدام را انجام ندهیم، اساساً یک بیلبورد غول‌پیکر برای همه دولت‌های مستبد در سراسر جهان نصب می‌کنیم که می‌گوید ما در برابر مداخلات خارجی که شهروندان کانادایی را هدف قرار می‌دهند، باز هستیم. به همین دلیل است که این فرد باید بسته بندی شود.”

سفیر چین، کونگ پیوو، مداخله در بیانیه ای را رد کرد و نسبت به اخراج دیپلمات های خود هشدار داد. یک بار دیگر، چین قویاً از طرف کانادایی می‌خواهد که فوراً این مسخره‌سازی سیاسی خودگردان را متوقف کند و از مسیر اشتباه و خطرناک بیشتر نرود. اگر طرف کانادایی به اقدامات تحریک آمیز ادامه دهد، چین در تمام مراحل راه تا انتها بازی خواهد کرد.»

نخست وزیر جاستین ترودو روز چهارشنبه گفت که از گزارش آژانس جاسوسی اطلاعی نداشت تا اینکه روز دوشنبه مقاله گلوب اند میل با استناد به اسناد فوق محرمانه گفت آژانس جاسوسی اطلاعات را در اختیار دارد. اما چونگ به پارلمان گفت که مشاور امنیت ملی کانادا به او اطلاع داده است که گزارش 2021 به بخش‌های مختلف دولت از جمله مشاور امنیت ملی در آن زمان رسیده است.

ترودو به سازمان‌های اطلاعاتی کانادا دستور داده است که فوراً قانون‌گذاران را از هرگونه تهدید علیه خود مطلع کنند، صرف نظر از اینکه این تهدیدات معتبر تلقی می‌شوند یا خیر. آژانس جاسوسی کانادا تا این هفته به چونگ درباره هدف قرار دادن خانواده اش چیزی نگفت.

همچنین بخوانید | هند کمیسر عالی کانادا را به دلیل اقدامات عناصر جدایی طلب احضار کرد

بسیاری از دولت‌ها، سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر چین را متهم می‌کنند که یک میلیون نفر یا بیشتر از جامعه اویغور و دیگر گروه‌های اقلیت قومی عمدتا مسلمان را به اردوگاه‌های بازداشت منتقل کرده است، جایی که بسیاری گفته‌اند شکنجه شده‌اند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و مجبور به ترک آن‌ها شده‌اند. زبان و مذهب آنها چین این اتهامات را که مبتنی بر شواهدی از جمله مصاحبه با بازماندگان و عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از استان سین‌کیانگ، مرکز اصلی کارخانه‌ها و مزارع در غرب چین است، رد می‌کند.

ماه گذشته، ترودو یک فرماندار کل سابق را به عنوان بازپرس ویژه برای بررسی اتهامات مربوط به دخالت چین در دو انتخابات اخیر کانادا معرفی کرد. دیوید جانستون تصمیم خواهد گرفت که آیا یک تحقیق عمومی مورد نیاز است یا خیر و ترودو گفته است که از توصیه ها تبعیت خواهد کرد.

گلوب اند میل، به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس، گزارش داده است که چین ترجیح می دهد لیبرال های ترودو دوباره در انتخابات 2021 انتخاب شوند و برای شکست دادن سیاستمداران محافظه کار که با پکن غیردوستانه هستند، تلاش کرده است.