کشیش هندی به دلیل گرو گذاشتن جواهرات معبدی به ارزش 1.5 میلیون دلار در سنگاپور به زندان افتاد.

توسط میز جهانی هند امروزبه گزارش رسانه ها، یک کشیش هندی معبد هندو در سنگاپور روز سه شنبه به دلیل اختلاس بیش از 2 میلیون دلار سنگاپور (1.5 میلیون دلار) جواهرات مکرر از یک معبد برجسته به شش سال زندان محکوم شد.

کانداسامی سناپاتی از دسامبر 2013 توسط هیئت موقوفات هندو در منطقه مرکز شهر چینی ها به عنوان کشیش معبد سری ماریامان منصوب شد تا اینکه در 30 مارس 2020 استعفا داد.

بنا به گزارش کانال نیوز آسیا، وی به اتهام خیانت در امانت از طریق اختلاس غیرصادقانه و دو اتهام رفع تعقیب کیفری به خارج از کشور و شش اتهام دیگر نیز در جریان محکومیت مجرم شناخته شد.

سناپاتی، یک تبعه هندی، در جریان همه‌گیری کووید-19 گرفتار شد که زمان‌بندی منظم ممیزی را مختل کرد و جواهرات گم شده را فاش کرد.

همچنین بخوانید | اوباش خشمگین مردی 50 ساله را به ظن دزدی دوچرخه در بنگال مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در سال 2014، کلیدها و شماره های ترکیبی برای گاوصندوق در محراب مقدس معبد به سناپاتی تحویل داده شد که حاوی 255 قطعه جواهرات طلا متعلق به معبد بود که ارزش دفتری آن حدود 1.1 میلیون SGD بود.

سناپاتی در سال 2016 شروع به گرو گذاشتن قطعات جواهرات کرد، آنها را به گروفروشی برد و بعداً با استفاده از پولی که از گرو گذاشتن سایر جواهرات معبد به دست آورد آنها را بازخرید کرد.

در این گزارش آمده است که در سال 2016، سناپاتی 66 قطعه جواهرات طلا را در 172 نوبت از معبد به گرو گذاشت.

او این روش را بین سال‌های 2016 تا 2020 ادامه داد و تمام جواهرات را بازخرید کرد و قبل از برنامه‌ریزی حسابرسی به معبد بازگرداند. پس از اتمام ممیزی، او دوباره جواهرات را به گرو گذاشت تا پول قرض گرفته شده را برگرداند.

سناپاتی بین سال‌های 2016 تا 2020 مبلغ 2328760 SGD از گروفروشی‌ها دریافت کرد که از این مبلغ حدود 141000 SGD را به هند حواله کرد و مابقی مبلغ را به حساب بانکی خود واریز کرد.

در مارس 2020، در اوج همه‌گیری کووید-19 در سنگاپور، ممیزی به دلیل اقدامات «شکن مدار» که فعالیت‌های غیر ضروری در سنگاپور را ممنوع می‌کرد، به تعویق افتاد.

بعداً در طول ممیزی ژوئن 2020، سناپاتی اعضای تیم مالی معبد را گمراه کرد که کلید گاوصندوق را در اختیار ندارد و گفت که احتمالاً کلید را در هند در هنگام ملاقات با خانواده فراموش کرده است.

با این حال، زمانی که کارمند اصرار داشت که حسابرسی انجام شود، سناپاتی در نهایت اعتراف کرد که جواهرات را برای گرو گذاشتن برده است.

دادستان گفت که بعداً تمام جواهرات به معبد بازگردانده شد و معبد ضرری ندید.

یک گزارش پلیس علیه کشیش معبد توسط یکی از اعضای کمیته معبد تشکیل شد.

به گفته دادستان، سناپاتی پس از این حادثه استعفا داده بود. همچنین دادستان به دلیل اشاره به ارزش ارادی بالای جواهرات مربوطه، حکم هفت سال حبس را خواست.

سناپاتی اما در دفاع از خود گفت که می‌خواهد به یکی از دوستانش کمک کند تا برای سرطان کمک کند و به مدارس و معابد هند کمک کند.

قاضی در حین صدور حکم گفت که نمی تواند نادیده بگیرد که این پرونده حدود 2 میلیون SGD را شامل می شود که مبلغ قابل توجهی و بالاتر از هر پرونده مشابه قبلی است.

هیئت موقوفات هندو (HEB) در بیانیه ای پس از جلسه استماع گفت که پس از این حادثه در چهار معبد خود – سری ماریامان، سری سرینیواسا پرومال، سری سیوان و سری وایراویمادا کالیاممان، حسابرسی طلا را انجام داده است.

ممیزی تأیید کرد که تمام جواهرات به اندازه کافی حساب شده است. یک طلاساز متخصص نیز تأیید کرد که جواهراتی که سناپاتی پس داده است، معتبر است.

در این گزارش به نقل از هیئت مدیره آمده است: «HEB کنترل‌های حاکمیتی و داخلی خود را برای اطمینان از حفاظت از دارایی‌های خیریه‌اش تشدید کرده است».

(با ورودی های PTI.)