کیف می‌گوید پوتین برای به تعویق انداختن حمله متقابل اوکراین، «نشت مواد رادیواکتیو هسته‌ای» را برنامه‌ریزی می‌کند

توسط میز جهانی هند امروز: اطلاعات دفاعی اوکراین مدعی شده است که روسیه در حال طراحی یک “تحریک در مقیاس بزرگ” در یک نیروگاه هسته ای تحت کنترل خود در Zaporizhzhia است. کیف اعلام کرد که کرملین قصد دارد عملیات ضد حمله اوکراین را مختل کند و نیروهای روسی به این واحد در جنوب شرقی اوکراین، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، حمله خواهند کرد.

این دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از متحدان ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که جنگ اوکراین می‌تواند چندین دهه ادامه داشته باشد.

در بیانیه‌ای که توسط اطلاعات نظامی کی‌یف منتشر شد، روسیه به این واحد حمله خواهد کرد و سپس نشت مواد رادیواکتیو را گزارش می‌کند تا تحقیقات بین‌المللی را آغاز کند که خصومت‌ها را متوقف می‌کند و زمان را برای سازماندهی مجدد جنگنده‌های کرملین فراهم می‌کند.

اوکراین در حمایت از ادعای خود گفته است که روسیه «چرخش پرسنل مأموریت نظارت دائمی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل (IAEA) را که قرار بود روز شنبه انجام شود، مختل کرده است. اگرچه کیف هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

همچنین بخوانید | دیدار با جدایی طلبان روسی که علیه پوتین در روسیه می جنگند

در همین حال، کاخ سفید گفت که درگیری های جاری را از نزدیک زیر نظر داشته و هیچ نشانه ای از مواد رادیواکتیو به بیرون درز نکرده است. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، به بی‌بی‌سی گفت که مسکو در حال آماده شدن برای یک ضد حمله قریب‌الوقوع توسط نیروهای کی‌یف است که ممکن است «فردا، پس فردا یا یک هفته دیگر» آغاز شود. او همچنین گفت که کیف “حق اشتباه” ندارد و این فرصتی است که اوکراین نمی تواند “از دست بدهد”.

نشت رادیواکتیو در نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا؟

در میان 10 نیروگاه هسته ای بزرگ جهان، واحد Zaporizhzhia دارای 6 راکتور است که ماه ها تعطیل شده اند. این واحد برای راه اندازی سیستم های خنک کننده حیاتی یا هر اقدام ایمنی دیگر به کارکنان واجد شرایط و قدرت کافی نیاز دارد.

انگیزه ادعایی روسیه در زاپوریژژیا، با تکرار ترس‌هایی مشابه خسارات فاجعه‌باری مانند آنچه در چرنوبیل اوکراین در سال 1986 رخ داد، به ترس‌های مشابه، همراه با قطع برق مکرر و یک فاجعه بالقوه در منطقه نیمه‌اشغالی دامن زد.

در سال 1986، یک راکتور منفجر شد و تشعشعات مرگباری منتشر کرد و منطقه وسیعی را آلوده کرد. و برای مدت طولانی.

حمله روسیه به کیف، 1 کشته

مقامات شهری بامداد یکشنبه اعلام کردند در حمله هوایی شبانه روسیه به کیف با سرنگونی حداقل 20 پهپاد در حال حرکت به سمت پایتخت، دست کم یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، گفت که سقوط بقایای هواپیماهای بدون سرنشین بر روی یک پمپ بنزین باعث مرگ یک مرد 41 ساله در منطقه سولومیانسکی این شهر شد.

کلیچکو در کانال پیام رسان تلگرام گفت: نیروهای پدافند هوایی تاکنون بیش از 20 پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) را که به سمت کیف حرکت می کردند، منهدم کرده اند. اما موج جدیدی از پهپادها به پایتخت می آید. در پناهگاه ها بمانید.

همچنین بخوانید | تلویزیون دولتی روسیه دستگیری باخموت را جشن می گیرد و آن را با برلین در سال 1945 مقایسه می کند