گزارش آب و هوای سازمان ملل: سال 2022 یکی از گرم ترین سال های ثبت شده است، سرعت افزایش سطح آب دریاهای جهانی دو برابر شده است.

توسط India Today Environment Desk: سال 2022 پنجمین یا ششمین سال گرمترین سال ثبت شده با میانگین دمای جهانی 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قبل از صنعتی شدن بود، علیرغم سومین سال نادر لا نینا — خنک شدن موقت طبیعی بخش هایی از اقیانوس آرام که شرایط آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر می دهد.

در گزارش 55 صفحه ای “وضعیت آب و هوای جهانی 2022” که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در روز جمعه، یک روز قبل از روز زمین منتشر شد، آمده است: در واقع، هشت سال گذشته گرم ترین هشت سال ثبت شده در جهان بوده است.

این گزارش با تجزیه و تحلیل داده‌های آب‌وهوای ماه‌ها نشان می‌دهد که سیل‌های مرگبار، خشکسالی و موج گرما در سرتاسر جهان رخ داده و میلیاردها دلار هزینه در بر داشته است. سطح گرما و اسیدیته اقیانوس های جهانی به بالاترین حد خود رسید و یخ های دریای قطب جنوب و یخچال های طبیعی آلپ اروپایی به مقادیر کم سابقه ای رسیدند.

همچنین بخوانید | کانال پاناما حداکثر عمق کشتی ها را به دلیل خشکسالی کاهش می دهد

در سال 2022، خشکسالی مداوم در شرق آفریقا، رکوردشکنی بارندگی در پاکستان و موج گرمای بی سابقه در چین و اروپا ده ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، ناامنی غذایی را به دنبال داشت، مهاجرت انبوه را افزایش داد و میلیاردها دلار خسارت و خسارت به بار آورد. پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت.

در گزارش هواشناسی WMO آمده است که موج گرمای چین طولانی‌ترین و گسترده‌ترین موج گرما در این کشور بوده است و تابستان آن نه تنها گرم‌ترین تاریخ ثبت شده است، بلکه رکورد قدیمی را با بیش از 0.5 درجه سانتی‌گراد (0.9 درجه فارنهایت) شکست.

در این گزارش آمده است که خشکسالی آفریقا بیش از 1.7 میلیون نفر را در سومالی و اتیوپی آواره کرد، در حالی که سیل ویرانگر پاکستان – که در یک نقطه یک سوم کشور را زیر آب گذاشت – حدود 8 میلیون نفر را آواره کرد.

همچنین بخوانید | فرانسه با خشکسالی تابستانی بدتر از سال 2022 روبرو شد

طالاس گفت: «متاسفانه این روندهای منفی در الگوهای آب و هوا و همه این پارامترها ممکن است تا دهه 2060 ادامه داشته باشد» علیرغم تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای به دام‌گیرنده گرما به دلیل آلودگی از قبل منتشر شده است. ما قبلاً این بازی ذوب یخچال‌ها و بازی افزایش سطح دریا را از دست داده‌ایم. پس این خبر بدی است.»

یافته های کلیدی گزارش چیست؟

  • یخ های دریا در قطب جنوب در ژوئن و ژوئیه گذشته به پایین ترین حد خود رسید. اقیانوس‌ها گرم‌ترین اقیانوس‌ها بوده‌اند که حدود ۵۸ درصد از سطوح آن‌ها موج گرمای دریایی را تجربه می‌کنند.

  • یخچال‌های کلیدی که دانشمندان به‌عنوان بررسی سلامت جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند تنها در یک سال بیش از 1.3 متر (51 اینچ) کوچک شدند و برای اولین بار در تاریخ، هیچ برفی در فصل ذوب تابستان در یخچال‌های سوئیس زنده نماند.

  • ذوب شدید یخچال‌های طبیعی و سطح گرمای اقیانوس‌ها – که باعث انبساط آب می‌شود – به افزایش متوسط ​​4.62 میلی‌متری سطح دریاها در سال بین سال‌های 2013 تا 2022 کمک کرد. این تقریباً دو برابر سرعت ثبت شده در دهه اول، 1993-2002 است که منجر به افزایش کلی بیش از 10 سانتی متر از اوایل دهه 1990 شده است.

  • سطح جهانی دریاها با سرعتی بیش از دو برابر افزایش یافته است که در دهه اول اندازه‌گیری‌ها در سال‌های 1993-2002 انجام شد و در سال گذشته به رکورد جدیدی رسید.

  • اقیانوس ها می توانند تا پایان قرن نیم متر دیگر به یک متر (20 تا 39 اینچ) افزایش پیدا کنند، زیرا یخ های بیشتری از ورقه های یخ و یخچال های طبیعی ذوب می شوند و آب گرمتر منبسط می شود.

راه رو به جلو

تالاس گفت چنین الگوهای آب و هوایی شدید تا دهه 2060 بدون توجه به اقداماتی که برای کاهش انتشار برداشته می شود ادامه خواهد داشت. اما او گفت که هنوز فرصتی برای تغییر اوضاع پس از آن وجود دارد.

او با اشاره به برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تر آب‌وهوایی از کشورهای G7 (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، گفت: خبر خوب این است که ما می‌توانیم این روند منفی را به تدریج حذف کنیم و حتی به مرز 1.5 درجه سانتی‌گراد برسیم.» ، بریتانیا و ایالات متحده) که می تواند جهان را قادر سازد تا به هدف دمایی پاریس در سال 2015 برسد.

در همین حال، دانشمندان اقلیم هشدار داده اند که جهان می تواند در سال 2023 یا 2024 یک رکورد جدید دمای متوسط ​​را بشکند که به دلیل تغییرات آب و هوایی و بازگشت پیش بینی شده شرایط گرم شدن ال نینو ایجاد شده است.