گزارش می گوید چین ساخت و ساز ایستگاه جدید قطب جنوب را افزایش می دهد

توسط رویترزبر اساس تصاویر ماهواره ای جدید جمع آوری شده توسط یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن که نشان می دهد ساخت و ساز پنجمین ایستگاه این کشور از سال 2018 برای اولین بار از سال 2018 از سر گرفته شده است، چین در حال افزایش ردپای خود در قطب جنوب است.

پکن به دنبال توسعه مسیرهای کشتیرانی جدید در قطب شمال و گسترش تحقیقات خود در قطب جنوب بوده است، اما دولت های غربی نگران هستند که حضور فزاینده این کشور در مناطق قطبی بتواند توانایی های نظارتی بهتری را برای ارتش آزادیبخش خلق (PLA) فراهم کند.

همچنین بخوانید | هند با پیشی گرفتن از چین، پرجمعیت ترین کشور با 142.9 کرور جمعیت شد

انتظار می‌رود ایستگاه جدید، در جزیره غیرقابل توصیف نزدیک دریای راس، شامل یک رصدخانه با یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای باشد و باید به چین در «پر کردن شکاف بزرگ» در توانایی‌اش برای دسترسی به این قاره، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی کمک کند. (CSIS) در گزارشی گفته است.

CSIS از تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در ژانویه برای شناسایی امکانات جدید پشتیبانی، ساختمان‌های موقت، یک بالگرد و پایه‌های یک ساختمان اصلی بزرگتر در ایستگاه 5000 متر مربعی (53820 فوت مربع) استفاده کرد. تخمین زده شد که ساخت و ساز می تواند تا سال 2024 انجام شود.

CSIS گفت: “در حالی که ایستگاه می تواند ردیابی و ارتباطات برای مجموعه رو به رشد ماهواره های رصد قطبی علمی چین را فراهم کند، تجهیزات آن می تواند همزمان برای رهگیری ارتباطات ماهواره ای دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.”

همچنین بخوانید | تمرکز بر ادغام، مشترک: در میان مناقشه مرزی هند و چین، راجنات سینگ امروز در کنفرانس فرماندهان ارتش سخنرانی خواهد کرد.

این ایستگاه برای جمع‌آوری اطلاعات سیگنال از استرالیا و نیوزلند و داده‌های تله‌متری روی موشک‌های پرتاب‌شده از مرکز فضایی جدید آرنهم استرالیا موقعیت خوبی دارد. پس از اتمام، انتظار می رود این ایستگاه دارای یک اسکله برای کشتی های یخ شکن Xuelong چین باشد.

CSIS به رویترز گفت که در حالی که ایالات متحده هنوز حضور تحقیقاتی بیشتری در قطب جنوب دارد – از جمله بزرگترین تاسیسات در ایستگاه مک موردو – ردپای چین با سرعت بیشتری در حال رشد است. ایستگاه پنجم چین در فاصله 200 مایلی (320 کیلومتری) از ایستگاه مک موردو قرار دارد.

بر اساس معاهده 1959 قطب جنوب، که چین عضو آن است، فعالیت‌ها در این قاره محدود به «اهداف صلح‌آمیز» است. پرسنل نظامی مجاز به انجام تحقیقات علمی هستند، اما از ایجاد پایگاه، انجام مانور یا آزمایش سلاح منع می شوند.

در گزارشی از پنتاگون در سال 2022 آمده است که زیرساخت های جدید قطب جنوب چین احتمالا تا حدی برای تقویت ادعاهای آینده این کشور در مورد منابع طبیعی و دسترسی دریایی و بهبود قابلیت های PLA بوده است.

چین ادعاهایی مبنی بر استفاده از چنین ایستگاه هایی برای جاسوسی را رد می کند.

همچنین بخوانید | چین در بحبوحه تنش های مرزی از نشست جهانی بودایی ها در هند صرف نظر می کند