گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که امکان دیدار با طالبان افغانستان را رد نخواهد کرد

توسط Press Trust of Indiaآنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت که «بدیهی است» امکان ملاقات با مقام عملی افغانستان، طالبان، «در زمانی که زمان مناسب برای انجام این کار باشد» را رد نمی‌کند.

گوترش روز دوشنبه وارد دوحه شد تا میزبان نشست دو روزه فرستادگان ویژه در مورد افغانستان باشد تا به نقاط اشتراک در موضوعات کلیدی مانند حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر دست یابد.

هدف از این نشست دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان در مورد این موضوعات است.

زمانی که زمان مناسبی برای انجام این کار باشد، بدیهی است که این امکان را رد نمی کنم. گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: امروز زمان مناسبی برای انجام این کار نیست.

همچنین بخوانید | شورای امنیت ممنوعیت طالبان برای کار زنان افغان برای سازمان ملل را محکوم کرد

او در پاسخ به این سوال که آیا شرایطی وجود دارد که تحت آن با طالبان ملاقات کند؟

هند از جمله کشورها و سازمان هایی است که در نشست دوحه شرکت کرده است.

گوترش گفت: «این نشست در مورد توسعه یک رویکرد مشترک بین المللی بود، نه به رسمیت شناختن مقامات واقعی طالبان».

سایر شرکت کنندگان در این نشست از چین، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا هستند. ازبکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی.

گوترش افزود که به سختی می توان شدت وضعیت افغانستان را دست بالا گرفت و آن را بزرگترین بحران انسانی در جهان امروز توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد که 97 درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می کنند، دو سوم جمعیت – 28 میلیون نفر – امسال برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و شش میلیون کودک، زن و مرد افغان در یک قدمی شرایط قحطی قرار دارند.

وی همچنین ابراز نگرانی کرد که “کمک های مالی در حال تبخیر است” و گفت که طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل که به دنبال 4.6 میلیارد دلار است، تنها 294 میلیون دلار – 6.4 درصد از کل بودجه مورد نیاز را دریافت کرده است.

همچنین بخوانید | رسانه های دولتی مدعی شدند اسرائیل یک سرباز سوری را کشته و فرودگاه حلب را از دسترس خارج کرده است

گوترش افزود که ممنوعیت فعلی کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی «غیرقابل قبول است و زندگی‌ها را به خطر می‌اندازد».

وی تاکید کرد که سازمان ملل هرگز در برابر حملات بی سابقه و سیستماتیک به حقوق زنان و دختران سکوت نخواهد کرد.

او گفت: “زمانی که میلیون ها زن و دختر ساکت شوند و از دیدگان پاک شوند، ما همیشه صحبت خواهیم کرد. این نقض شدید حقوق اساسی بشر است.”

وی افزود که این کشور تعهدات افغانستان تحت قوانین بین المللی، یعنی قانون حقوق بشر را نقض می کند و اصل عدم تبعیض را که یک اصل اساسی منشور ملل متحد است، نقض می کند.

و عمداً توسعه کشوری را تضعیف می کند که برای دستیابی به صلح پایدار و کمک به ثبات منطقه ای شدیداً به کمک همه نیاز دارد.»

طالبان در ماه اوت 2021 در کابل به قدرت بازگشتند و زنان و دختران افغان را از مشارکت در بیشتر عرصه های زندگی عمومی و روزمره محدود کردند.

زنان افغان در کشوری که نزدیک به 29 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه وابسته هستند از همکاری با سازمان ملل منع شده اند.

هفته گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرد و از مقامات بالفعل خواست که به سرعت سیاست‌ها و اقداماتی را که زنان و دختران را از انجام تمرینات انسانی خود محدود می‌کند، معکوس کنند. حقوق.

این قطعنامه همچنین خواستار مشارکت کامل، برابر، معنادار و امن زنان و دختران در افغانستان شد.

همچنین از طالبان می‌خواهد که «به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی که زنان و دختران را از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود، از جمله دسترسی زنان و دختران به آموزش، اشتغال، آزادی حرکت، و زنان کامل، برابر و معنادار، محدود می‌کند، معکوس کنند. مشارکت در زندگی عمومی

همچنین بخوانید | طالبان از ورود زنان به رستوران ها و فضاهای سبز در هرات افغانستان منع کردند