یک بار در همه جا، تصویر صدام از بغداد پاک شد

مجسمه سرنگون شده صدام حسین در تصویر دیده می شود

مجسمه سرنگون شده صدام حسین در این عکس فایل 9 آوریل 2003 در میدان فردوس در مرکز شهر بغداد دیده می شود. این مجسمه توسط تفنگداران دریایی آمریکا و عراقی ها هنگام ورود نیروهای آمریکایی به پایتخت پایین کشیده شد. (عکس AP)

توسط آسوشیتدپرس: از بین داستان‌های بی‌شماری که قیس الشراع از زندگی‌اش به عنوان یک آرایشگر در عراق دارد، یکی از داستان‌هایی که بیشتر از همه از بازگویی آن لذت می‌برد مربوط به روز 9 آوریل 2003 است که او شاهد پایین کشیدن مجسمه صدام حسین توسط عراقی‌ها و تفنگداران آمریکایی بود. سالن در میدان فردوس بغداد.

مجسمه 12 متری دیکتاتور عراق که دست راست خود را دراز کرده بود، درست یک سال قبل برای جشن تولد 65 سالگی او نصب شده بود.

الشرعا به آسوشیتدپرس گفت: «بسیاری از عراقی‌های جوان‌تر از سراسر کشور با سربازان آمریکایی بالای مجسمه بودند – که طبیعتاً آزادی خود را می‌خواستند». مجسمه چهره مردی را نشان داد که همه از آن می ترسیدند.

برای جهان، این یک لحظه نمادین از تهاجم به رهبری ایالات متحده شد. پوشش زنده تلویزیونی هنگامی که تفنگداران دریایی مجسمه را به وسیله نقلیه بستند تا مجسمه را پایین بکشند، آن را به نمادی از پایان حکومت ربع قرن صدام تبدیل کرد. در حقیقت، مجسمه میدان فردوس بخش کوچکی از تعداد زیادی بناهای تاریخی و کاخ هایی بود که صدام برای نشان دادن قدرت خود برپا کرد.

بخوانید | دو دهه پس از سقوط صدام، عراقی ها هنوز در دام ناپدید شدن ها هستند

تمام مجسمه‌ها و تصاویر او مدت‌هاست که 20 سال پس از آن روز از بین رفته‌اند. بسیاری از کاخ ها و ساختمان های او برای عراق جدید تغییر کاربری داده اند. اما بسیاری از امیدهایی که برای از بین بردن حضور بصری ظالمانه صدام به وجود آمد، ابتدا با سال‌ها خشونت وحشیانه و اکنون به دلیل اقتصاد ویران شده و فساد گسترده توسط نخبگان سیاسی جدید جناح‌های فرقه‌گرا، از بین رفته است.

میدان فردوس به عنوان یک پارک کوچک با بودجه بانک های خصوصی بازسازی شده است. بر روی ساختمانی بر فراز میدان، نقاشی دیواری بزرگی از ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی – که در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سال 2020 ترور شد – و امام حسین، نوه حضرت محمد (ص) وجود دارد. این نوعی تصویرسازی شیعی است که در اطراف بغداد به دلیل تسلط احزاب شیعی مورد حمایت ایران در دولت گسترش می یابد.

الشراع گفت: «این باغ جدید که جایگزین باغ صدام شد، نشان دهنده فساد گسترده امروز در عراق است، در زیر سرسبزی و فواره های زیبا. او گفت در حالی که حسرت حکومت صدام را نمی‌خورد، اما «حکومت قانون» را از دست می‌دهد.

او درباره این میدان گفت: «خانواده‌ها خیلی می‌ترسند بچه‌هایشان را به آنجا ببرند، زیرا فروشندگان مواد مخدر شب‌ها آنجا می‌چرخند.

معلوم نیست برای بیشتر مجسمه صدام چه اتفاقی افتاده است، اما تکه هایی از آن توسط شکارچیان سوغات با خود برده شد.

بخوانید | ساختمان دوران صدام حسین به مرکز قیام جدید عراق تبدیل شد

گروهی از تفنگداران دریایی جوان آمریکایی از یوتا در سال 2003 گفتند که دست راست مجسمه را اره کردند و قصد داشتند آن را در eBay بفروشند. اما هنگامی که آنها سعی داشتند آن را در پرواز نظامی خود به خانه قاچاق کنند، از محموله آنها ناپدید شد. تنها چیزی که آنها دارند عکسی است که از خودشان گرفته اند و آن را مانند یک ماهی ارزشمند در دست گرفته اند. در سال 2016، یک فروشنده عتیقه‌فروشی آلمانی گفت که پای چپ حسین را خریده و سپس آن را به قیمت بیش از 100000 دلار در eBay دوباره فروخته است. نایجل الی، روزنامه‌نگار بریتانیایی، کتابی در سال 2017 درباره تکه‌ای از باسن چپ صدام نوشت که او مجسمه را برداشت. او سعی کرد آن را برای امور خیریه به حراج بگذارد اما به اندازه کافی پیشنهاد بالایی دریافت نکرد.

رناد منصور محقق ارشد در چتم هاوس به AP گفت که سیاست صدام برای پر کردن بغداد و سایر شهرها با کاخ ها و مجسمه ها و پرتره های خود “این تصویر از این رهبر الهی را ایجاد کرد.” صدام «نیاز داشت قدرت را به طرق مختلف به نمایش بگذارد تا به مردمی که مسئول بودند یادآوری کند».

برخی از بناهای یادبود امضای صدام در جای خود باقی مانده اند، عمدتاً به این دلیل که معنایی ملی گرایانه داشتند که فراتر از او بود. به عنوان مثال، طاق پیروزی که توسط دو دست غول پیکر که شمشیرهای متقاطع در دست دارند و دو نیم گنبد فیروزه ای بزرگ به نام یادمان الشهید یا یادمان شهدا تشکیل شده است، هنوز بر فراز رودخانه دجله برجستگی دارد. آنها در سال های 1983 و 1989 برای بزرگداشت کشته شدگان جنگ عراق با ایران در دهه 1980 افتتاح شدند.

بخوانید | معاون وزیر امور خارجه اوکراین از امروز به هند سفر کرد و مناقشه روسیه در دستور کار قرار گرفت

کاخ الفاو در جزیره ای در وسط دریاچه مصنوعی توسط صدام در دهه 1990 به نشانه بازپس گیری شبه جزیره ای به همین نام در طول جنگ ساخته شد. این اولین بار پس از سال 2003 به عنوان یک مقر نظامی ائتلاف ایالات متحده به نام کمپ ویکتوری مورد استفاده قرار گرفت. بعداً با تأمین مالی تاجر بانفوذ عراقی سعدی سعید، به دانشگاه آمریکایی در بغداد تبدیل شد.

حضور صدام هنوز در محوطه دانشگاه دیده می شود. حروف اول او بر روی دیوارها و سقف ها حک شده است. این دریاچه مصنوعی هنوز مملو از گونه ای از ماهی کپور غول پیکر است که سربازان آمریکایی آن را «صدام باس» می نامند.

معاون رئیس AUB، دکتر داون دکل، گفت که حفظ تاریخ دانشگاه مهم است. او به AP گفت: «این کاخ متعلق به آینده عراق است. او اکنون امیدوار است که دانشگاه بتواند ابزاری برای حفظ جوانان عراق پس از سال ها خروج عراقی ها از کشور باشد. نسلی که به خارج از کشور رفتند، می خواهند پسران و دختران خود را به عراق بازگردانند تا بتوانند آن را تجربه کنند.

هر چیزی که مستقیماً منعکس کننده صدام باشد پاک شد.

یک روز پس از پایین کشیدن مجسمه میدان فردوس، کردها مجسمه صدام را در شمال شهر کرکوک پایین کشیدند. آنها با کفش به صورت آن ضربه زدند و سقوط مردی را جشن گرفتند که به طرز وحشیانه ای جمعیت آنها را سرکوب کرده بود، از جمله کمپین شرورانه ای در دهه 1980 که دیده بان حقوق بشر آن را نسل کشی خواند. این مجسمه و مجسمه های دیگر با تصاویر رهبران کرد، به ویژه مسعود بارزانی، که از سال 2005 تا 2017 منطقه خودمختار کردستان در شمال را رهبری می کرد، جایگزین شد.

بخوانید | قبل و بعد: طوفان های کالیفرنیا مخازن خشک شده را پر می کند، به خشکسالی 3 ساله پایان می دهد | در عکس ها

در بغداد، بزرگ‌ترین محله شیعیان مدت‌ها شهر صدام نامیده می‌شد. صدام که به طرز وحشیانه‌ای هر گونه مخالفت را در میان شیعیان عراق درهم می‌کوبید، عمداً یک نقاشی دیواری رنگارنگ غول‌پیکر از خود در بخش اصلی منطقه قرار داد.

در ژوئن 2003، شیعیان در مراسمی شرکت کردند که به‌عنوان یک خانواده از روحانیون برجسته شیعه، این منطقه را به‌عنوان شهر صدر نامگذاری کرد. یک نقاشی دیواری جایگزین فاش شد که محمدباقر الصدر و محمدصادق الصدر را نشان می دهد، دو روحانی که در رژیم صدام به دلیل مخالفت با حکومت او کشته شدند.

آنها همچنین به ترتیب پدرزن و پدر مقتدی صدر هستند، روحانی آتش نشانی که شبه نظامیان او پس از سقوط صدام با اشغالگری ایالات متحده مبارزه کردند. امروز، او یکی از قدرتمندترین رهبران جناحی عراق است که خود را به عنوان یک فرد خارجی مخالف احزاب شیعه رقیب تحت حمایت ایران که بر مواضع دولتی تسلط دارند، معرفی می کند. شهر صدر، محل زندگی میلیون ها شیعه عمدتاً فقیر، دژ اصلی او است.

“کلمات نمی توانند احساس من را در آن لحظه توصیف کنند. مثل رفتن از تاریکی به روشنایی بود. او که اکنون 37 سال دارد و یک پیمانکار در آژانس دولتی برق است، انتظارات آینده بهتر را ناامید کرده است.

اکنون متأسفانه ما این خونتای فاسدی را داریم که در 20 سال گذشته کشور را کنترل کرده است.»

بخوانید | آمریکا زیردریایی موشک هدایت شونده را در بحبوحه تهدید حمله ایران به کشتی های اسرائیلی مستقر کرد.